Våra elever måste framöver få adekvata kunskaper (kunskapsfokus) men utöver det utveckla kreativitet, framåtanda, frimodighet, mod, civilkurage och andra ickeämnesknutna kompetenser. Och det finns inga motsättningar mellan kunskaper och kreativitet. Vi kommer annars vi få problem i globaliseringens kölvatten. Vi kommer helt enkelt bli omåkta. Kina ligger idag på de flesta håll i landet 100 år efter oss undervisningsmässigt men de kommer på 5-10 år ha hämtat igen det och bli bättre än oss, de har hunger för detta. Dessutom har de 1,4 miljarder medborgare att ta av. Det räcker med 10% måpluppfyllnad. För Sverige med sina 9 miljoner invånare krävs 100% måluppfyllnad + initiativkraft och mod.
Trendspaning och utvecklingstankar för skola och arbetsliv med fokus på kreativitet, lärande, digital kompetens, ledarskap, ungdomar, samhälle och annat roligt som hör framtiden till.
Saturday, June 17, 2006
"Frapperande ålderdomlig undervisning"
Våra elever måste framöver få adekvata kunskaper (kunskapsfokus) men utöver det utveckla kreativitet, framåtanda, frimodighet, mod, civilkurage och andra ickeämnesknutna kompetenser. Och det finns inga motsättningar mellan kunskaper och kreativitet. Vi kommer annars vi få problem i globaliseringens kölvatten. Vi kommer helt enkelt bli omåkta. Kina ligger idag på de flesta håll i landet 100 år efter oss undervisningsmässigt men de kommer på 5-10 år ha hämtat igen det och bli bättre än oss, de har hunger för detta. Dessutom har de 1,4 miljarder medborgare att ta av. Det räcker med 10% måpluppfyllnad. För Sverige med sina 9 miljoner invånare krävs 100% måluppfyllnad + initiativkraft och mod.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Och jag som trodde att "inlärning" oxå var ute - att det är "lärande" vi ska syssla med ;-)
Vill bara göra ett litet tillägg till en uppfriskande kritisk inställning till det nya mönsterlandet i öst: mycket av elevers lärande sker idag utanför skolan liksom kreativiteten kommer till utlopp utanför klassrummet. Skolan tycks inte värdera det lärandet, de kunskaperna, den kreativiteten, de erfarenheterna särdeles högt. Det räcker inte med att säga att skolan ska ha ett kunskapsfokus. Frågan är vilka kunskaper/förmågor som lyfts fram som värdefulla och som ska utvecklas och följas upp.
Post a Comment