Wednesday, December 21, 2005

En förtrollad värld :-)

Det är få förunnat att få samtala med barn och tonåringar. Faktum är att de allra flesta bara samtalar med sina egna och väldigt sällan med andras barn och tonnisar. Några av de få förunnade är lärare och eventuellt några skolledare men framförallt lärare. Vilka enorma kunskaper många av dessa lärare har om ungdomar. Eller har de det ? Svaret kan vara klurigt att riktigt reda ut av lite olika skäl. Många lärare har nog genom samtal med sina tonåringar fått inblick i hur de tänker. Andra försöker men lyckas inte ta sig ur de föreställda rollerna "lärare" och "elev". Min erfarenhet är nämligen att de lärare som verkligen bryr sig, eller som en elev sa: "nån som lixom bryr sig äkta", de bygger relationer och genom positiva relationer skapas förtroende och vips så får man access till tonåringarnas värld nästan som en like. Att få tillgång till det som en näst intill en like är farscinerande.

Jag ska ge ett exempel på hur man INTE får access. En lärare sa till mig vid ett tillfälle att hon var bekymrad över en elev som var utsatt för diverse kränkningar och alltså var mobbad. Bland annat hade läraren samtalat med eleven och hon hade då berättat att några hade varit inne och skrivit eleka lögner och fula ord i hennes gästbok. Läraren hade då frågat eleven "varför låter du din gästbok ligga framme i ditt rum då, kan du inte gömma den?". Det läraren var bekymrad över var att eleven inte längre pratade med henne om sin situation. Förmodligen, sa jag, så hade eleven tappat förtroendet för läraren eftersom hon inte förstått att hon menat gästboken på Lunarstorm och inte nån jäkla pappersgästbok som hennes farmor och farfar använde i sommarstugan. Eleven hade helt enkelt skakat på huvet och gått därifrån, "hopplöst fall". Att läraren inte kände till Lunarstormbegreppet och vad en gästbok på nätet är för något satte på något sätt ribban för trovärdigheten. Det var i alla fall vad eleven berättade för mig sen.

Min poäng är att genom att verkligen intressera sig för elevernas värld kan man vinna förtroenden som ger en access till deras liv och genom att komma in där kan man åstadkomma underverk. Med detta menas inte som en del politiker påstår att det skulle vara att "bli kompis med eleverna" och att man ägnar sig åt flumskola. Elever blir inte kompisar med vuxna, försök hajja det...det finns inte på deras världskarta. Att tro det visar bara hur långt man är från verkligheten. Varför skulle en tonåring bli kompis med en vuxen?

Nej det handlar bara om att intressera sig och bry sig om elevernas lärsituation. Smarta personer väljer att bygga relationer med sina elever och få tillgång till deras förtrollade värld.

Ni som inte lyckats med detta kan via Sveriges Radion PodRadion "barnen" (http://www.sr.se) få lite smak av barns tankar och ställningstaganden. Lyssna på det så förstår ni hur viktigt det är att få tillgång till dem.

http://www.sr.se/cgi-bin/mall/artikel.asp?ProgramID=2332&Artikel=739347 (Länk)
http://www.sr.se/Podradio/xml/p1_barnen.xml (Feed till din iTunes)

No comments: