I torsdags då jag var med i TV4s kvällsöppet diskuterades bland annat internet och mobbing. Ett ämne som måste upp på agendan betydligt mer framöver eftersom det inte råder någon tvekan om att mycket av skolans mobbing sker i dessa miljöer idag. Metta Fjelkner talade om "den virtuella skolgården" och jag förundras över hennes frenesi och skönmålning ibland. Svensk skola har ingen digital skolgård, det finns ingen digital skolgård. Det är en rapport från Microsofts som tar upp detta med nätets avigsidor, lovvärd rapport med mycket matnyttigt. Rapporten bär det inte helt modernt signalerande namnet "vem går rastvakt på den virtuella skolgården". Snacka om konserverande syn på skolan. Rastvakt....eeehhh....
Om skolan skulle kunna ta upp konkurrensen med communitysiter som Playahead, MySpace eller Lunar så ligger det hyfsat långt fram i tiden som jag ser det, i alla fall om ingångsvärdena är att se sig själva som "virtuella rastvakter". Däremot kan vi vuxna både i skola och i hem engagera oss mer i denna "annorlunda värld", lära vad den handlar om, kanske förstå den lite mer.
"Först därefter kan vi guida en del unga i konsten att undvika att kränka andra personer och inte minst dra nytta av fördelarna med digital kompetens. "
Den digitala hemvisten för ungdomar som en del av den verklighet vi lever i saknar nämligen inte bara lärare utan vuxna överhuvudtaget. Förutom då de vuxerndejtingsiter och bloggforum som finns, där en del av föräldrarna ägnar tid såklart, men där hänger ju knappast tonåringarna i någon större omfattning. Några enstaka snygga rapporter gör tyvärr ingen skillnad. Det är först när vi gör något konkret som vi kan påverka. Att veta utan att göra ger inga poäng annat än på konferenser och fikarum. Därför måste vi som jobbar i skolan uppgradera oss dramatiskt kring den här världen, kalla det gärna "digital kompetens" om det känns bättre. Vi måste helt enkelt få in detta som en viktig kunskaps och värderingsöverföring så att vi kan fullfölja vårt uppdrag att förbereda barnen och ungdomarna för det samhälle som finns därute.
"På internet hör nämligen ingen dig skrika....."
Ett ganska enkelt sätt vore att helt enkelt utrusta alla lärare och rektorer med varsin egen bärbar dator som arbetsredskap och sen se vad som händer. Apples MacBook eller valfri Pc spelar ingen större roll, bara tillgängligheten optimeras helt. Ge dem även ett trådlöst USB-turbo3G också så att de kan komma åt världen utanför var, när och hur som helst OM de vill. Utbilda dem sedan 4 veckor heltid i internetkultur, ungdomskultur, bloggning, källkritik, pedagogiska metoder, språkutveckling på nätet m.m m.m
"Men framförallt hur man kopplar allt detta med internet och mobbing till läroplanens värdegrundsbitar."
Samtidigt utrustas även alla elever från åk 6 eller 7 med varsin bärbar dator ända upp i gymnasiet. 600 000 elever skulle kunna få en bärbar dator till en kostnad av låt oss säga 3 miljarder kronor. Det kan det väl vara värt att investera i om uppsidan är att vuxenheten tillsammans med eleverna kan minska kränkningar och mobbing samtidigt som vi successivt för större möjligheter till ett modernt lärande med fokus på framtidens krav.
Fler bloggar om:
Skola Skolan Grundskola Rektor Lärare Pedagogik Skolutveckling
Ledarskap
No comments:
Post a Comment