Sunday, May 27, 2007

Lärare, lakridsglasspinnar, USB och bredand i luften

Alla lärare borde ha en bärbar dator och ett trådlöst bredband med internetaccess överallt. Just att ha tillgång överallt där man råkar befinna sig har länge påståtts skapa möjligheter, men det är först nu den riktiga tillgängligheten börjar komma på plats. Ett abonnemang och ett USB moden direkt in i datorn och det hela är biff....

- "eeeehhhh", börjar de jantelagspessimistiska belackarna väsa och muttrandes knyta handen i fickan med ord som "man blir elallergiker och utbränd om man e uppkopplad jämt". Men man kan ju som bekant stänga av om man vill, och det vill man givetvis...

Jag har nu testat (eller snarare köpt) Telenors trådlösa bredband via USB som kör s.k "Turbo 3G" på 3,6 mbit där det finns täckning för det, och finns inte det så kör man på 0,3 mbit genom vanliga 3G nätet. Nu sitter jag på tåget mellan Linköping och Stockholm och surfar helt obehindrat utan att datorn tappar kontakten alls. Dessutom betydligt snabbare och billigare än SJs ockerverksamhet. Det är sällan man har en bandbredd över gamla 28.8 modemen på 90-talet i de där tågen och bredvilligt köper man 1:a klassbiljett bara för möjligheten att tömma mail mellan Stockholm och Malmö. Men nu är den tiden över! Nu väntar snabbare åtkomster på mina resor runt om i landet. Och det känns skönt.

Så för er som i sommar vill plocka med den bärbara ut på stadens gator och torg i solen eller varför inte till båten eller stugan och samtidigt ha tillgång till nätet billigt kan jag verkligen rekommendera detta. Även Tele2 och 3 har samma lösning till ungefär samma pris. 199 kr/mån. Bilden till vänster är 3s lösning på turbo 3G genom USB porten. Bilden ovan är Telenors lakrids-glasspinne.

I min nya lägenhet kommer jag absolut inte behöva dra in något fast bredband, utan nöjer mig gott med min lilla glasspinne i USB-porten.

Fler bloggar om:

No comments: