Saturday, April 08, 2006

Jag har ett par jeans som hänger lite :-o

Såg i Aftonbladet att Tullbroskolan i Falkenberg förbjudit byxor med häng där kalsongerna syns och keps i biblioteket. Skolan backade genast när de upptäckte att deras resonemang drogs för långt. Man hävdade med förbudet att det var en uppförandefråga huruvida man bär byxor med häng. På landet runt i Svt 1 såg jag ett inslag i morse där rektor på Tullbroskolan berättade att syftet från hans sida var att lyfta debatt kring hur vi förhåller oss till varandra. Han menade också att trender kommer och går kring kläder och det får vi nog acceptera, även i bibliotek. Han sa också att beslutet var lite väl förhastat.

Nu diskuteras ju detta inte bara i media utan i landets lärarrum, föräldramöten, vid fikaborden, vid köksborden, bland kompisgäng och det har också alltid diskuterats. De som nu skriker om bort med hängande byxor hade Beatles-frisyr på 60-talet och propagerade för rätten till en egen annorlunda frisyr. En "egen stil" som ungdomar idag proklamerar.

Låt oss vara överens om att utseende inte har betydelse i generell mening för lärandet i skolan, om det inte bryter mot lagen förståss. Nazikorströjor är nog alla överens om att det inte tillhör vår värdegrund. Kom också ihåg att ungdomars rollsökningsfas kräver dialog och diskussion om vi vill leda dem till de samhällsmedborgare vi vill ha som grannar, kollegor och bekanta. Enligt den skollag och läroplan vi har skall regler tas fram tillsammans med eleverna och det betyder att vuxna INTE kan köra över eleverna utan man måste vara överens. Det är en viktig process för att eleverna långsiktigt skall kunna läras och annama den demokratiska grund vårt land vilar på.

Jag har föresten ett par byxor med häng, jag försöker undvika att kalsongerna syns för jag tycker det är fult på mig. Jag tänker då på gällivarehäng. Det passar liksom inte. Det handlar om min personliga smak, alla har vi en sådan. Men jag hoppas att jag är välkommen i alla fall till biblioteket fast än mina jeans hänger lite på svaj.

Eller ?

2 comments:

Anonymous said...

Två reflektioner:

1) Det vore intressant att höra vad du tycker om just det här fallet ur perspektivet "Respekt". Det vill säga att eleverna borde respektera biblioteket/skolan. Massmediedialogerna verkar utgå ifrån att den enskilde eleven skall få göra som den vill.

2) Av någon anledning blev det här en main stream media grej. Dvs någon tipsade förmodligen en eller flera journalister om detta grava övertramp mot elevernas integritet. Dom får inte visa underkläderna i biblioteket. Mycket allvarligt [ironi]. Varför är det ingen som rapporterar när kamrater mobbas eller trakasseras. Jag tycker att varje enskild elakhet mot en elev är långt värre än att inte få klä sig hur man vill.

Sammanfattningsvis: jag hoppas att många i skolan har ork och lust att ordentligt reflektera över det här och inte bara yttra spontana tyckande över ytligheterna.

Fredrik Svensson said...

1) Mycket viktigt. Respekt är det forlorade värdeordet brukar jag säga. Att man inte respekterar skolan är ett problem som måste mötas med dialog och diskussion på ett konkret sätt. jag har själv gjort det och vet att det fungerar. Man får inte elever att agera med respekt (i ordets verkliga mening) genom att bemöta dem med de enkla lösningarnas metoder/politik.

2) Varje år kommer klädkoderna upp på ett eller annat sätt i media. För exakt ett år sen satt jag i morgonsoffan och debatterade skoluniform med Inger Davidsson KD. Sen är det så att det finns en del personer i mediebevakningen som bevakar det som du eftersöker, bland annat Åsa P på Aftonbladet.

Din slutsammanfattning är extremt relevant eftersom vindarna som nu blåser upp tyvärr tar utgångspunkt i de enkla lösningarnas politik. Strama upp, kvarsittning, betyg i ordning och uppförande, flytta stökiga elever etc. Väldigt få lyfter fram skolans arbete med att på djupet få eleverna att anamma värdegrunden, förhållningssätt etc och framförallt utvecklingen av lärandet för högre måluppfyllnad (dvs ökat lärande). Det är helt enkelt lättare för oss vuxna att förbjuda och styra upp och få eleverna att formas efter en praktisk mall än att förändra oss själva och lägga ned det som krävs för att möta dagens samhällsklimat och skapa förbättrat lärande...

;-)