Sunday, January 22, 2006

Behörig ? Legitimerad ? Kompetent ?

Jag har under de senaste åren talat om skillnaden mellan behörig och kompetent och att det finns oerhört dugliga och kompetenta lärare som inte genomgått lärarhögskolan. Lika så finns det lärare som gått lärarhögskolan som är helt inkompetenta. Examen är ingen garanti får kvalitet. Att fungera väl som lärare har helt enkelt med fler saker att göra än vad man läser på lärarhögskolan. Därmed inte sagt att lärarhögskolan är kass rakt igenom, självklart inte. Därmed heller inte sagt att man skall sänka kraven på läraren som vissa vill få detta till. Lärare skall vara högpresterande och kompetenta. I dagens DN skriver forskaren och professorn MATS ALVESSON Lunds Univiersitet om sin syn om auktoriseringsfebatten, grundade i vetenskaplig forskning. Läs den i sin helhet i DN eller www.dn.se


Dagens debatt
"AUKTORISTATION AV YRKEN SKENLÖSNING I MAKTKAMP"
Politikerna stöder förslag som förvärrar problemen i skola och polisväsende, skriver professor Mats Alvesson. Professionalisering - så som auktorisation av lärare - handlar om politik och kampen för status, makt och materiella ersättningar. Yrkesgrupper vill ha monopol på arbetsmarknaden och begränsa konkurrens och insyn. Man bygger murar kring yrket för att stänga ute icke behöriga. Personlig lämplighet och förmåga att skapa resultat marginaliseras. Det finns ingen anledning att tro att någon med en viss examen nödvändigtvis eller ens med stor sannolikhet är en framtida duktig yrkesperson. Politiker som lanserar enkla lösningar - som auktorisation - snarare spär på än löser problemen, skriver Mats Alvesson, professor och organisationsforskare vid Lunds universitet.

2 comments:

Anonymous said...

Jag har också tänkt så. Mest för att jag själv råkar vara obehörig, pågrund av att jag inte får tummen ur och fixar det där exjobbet, den där didaktikkursen om 4p och den där IT-kursen om 1p, så jag får skylla mig själv. Men jag jobbar på det!

Hur som helst så har du rörande rätt i vad du skriver. En lärarexamen säger absolut INGENTING om personen i fråga. Speciellt då lärarutbildningarna har en hel del kvar att önska... Så hur ska vi göra då? Jag vet inte. Jag förstår samtidigt att man bör ha en examen, men kanske att behörighet ska kunna fås på andra sätt också. Hur? No idea...

Anonymous said...

Hej Fredrik.
Jag håller fullständigt med dig och Mats Alvesson!
Jag har själv jobbat som lärare i 24 år och sedan 1999 som rektor.
Jag var obehörig från början men läste in behörigheten efter några år. Under min tid som lärare och rektor har jag mött många otroligt duktiga lärare men också rätt så många som aldrig borde satt sin fot i skolan. Formell behörighet är absolut ingen garanti på hur du klarar dig som ledare i en klass. Lärarutbildningen borde istället fokusera mer på ledarskap, konflikthantering och teambildning. Även elevernas inflytande borde finnas med i utbildningen på ett bättre sätt.