Monday, September 08, 2008

Kinaförberedelser, MySpace & Ulrika K Engström

Hej (餵)

Nu är det mycket att stå i så här 4 dagar före avfärd. Förberedelserna har gått in i en helt ny fas och jag har bland annat stor hjälp vår nyanställde och mycket kompetenta researcher vid namn Cecilia von Schedvin. Hon backar upp genom att dammsuga internet innan, utan, under och bakom efter spännande personer och möten. En lite rolig grej är att alla som vi kommer i kontakt med och som hemskt gärna vill hjälpa till vill ha frågorna vi skall prata om ställda i förväg på engelska och de är i övrigt mycket försiktiga i kontakten med oss. Vid något tillfälle har till och med några myspace-konton plötsligt stängts ned. Nåja Cecilias arbete skapar i alla fall mycket öppningar och det känns riktigt bra med ett proffs i detta arbete.

Även frågan vi skickade ut i Rektorsakademiens nätverk och här på bloggen tog skruv och mailtipsen har givit berg av frukt faktiskt. Kina och lärande engagerar verkligen, det märks. Tack alla ni som bidragit!

Nu i veckan har jag bland annat det stora nöjet att träffa Ulrika K Engström som skrivit den fantastiska boken "Den harmoniska revolutionen" som jag verkligen kan rekommendera.

Veckan nu innan lift off innehåller dessutom flera spännande personer som vill bidra med klokskaper. Jag träffar också en Beijing-bo som är här i Stockholm och som har insikter om Kinesisk skola, det ska bli spännande som lite förstart.

I övrigt är det mesta klart tror jag. Lite osäkert ännu kring internet och kontantkorts-mobil därborta men det löser sig nog det med. Hotellet lär ha internet i alla fall.

Den som lever får se....

:-D

1 comment:

Tina said...

Vad spännnade Fredrik! Jag ser fram emot att få ta del av dina insikter både i bloggen och i kommande bok. Känns som det ligger helt rätt i tiden.

Själv ska jag öva på vad preisdenten och premiärministern heter i detta världens folkrikaste land.