Saturday, March 11, 2006

Att vara konsekvent

I Västerbottenkuriren kan man läsa:

En sjuårig muslimsk flicka fick inte bära sjal i klassrummet - då anmälde mamman Minervaskolan till Skolverket. - Mamman upplever det diskriminerande, säger ombudet Gunda Sandström. - Mössa, keps, sjal - vi gör inga undantag i klassrummet, säger Minervaskolans rektor Hans Jansson.

Diskriminerande eller inte kan man förståss diskutera men man måste nog först prata om grundproblematiken. Varför har man på skolan gjort ett kontrakt där föräldrarna skriver under att barnen inte får ha keps, mössa eller sjal? Varför får man inte bära saker på huvudet under lektionstid? Har verkligen skolan och eleverna kommit överens om detta, det står ju i styrdokumeneten att skolans regler skall tas fram tillsammans med eleverna? Är skolans personal så oerhört störda av huvudbonader att de helt enkelt inte klarar av att undervisa om någon bär sjal? Nej naturligtvis inte.

Det måste bero på att barnen minskar sina möjligheter att nå målen om de har tex sjal på sig. Eller så kan det bero på att man helt enkelt inte har huvudbonad inomhus för att det inte "passar" en del grupper av vuxna i samhället eller att det inte följer "god sed". God sed för vem? Vad är god sed? Vem bestämmer det?

Jag råkar veta att keps inomhus är den mest vanligt förekommande pedagogiska samtalsämnet, i alla fall om man utgår ifrån all den tid som skolor lägger ned på det från treriksröset till Ystad. Det är naturligtvis lättare att diskutera kepsen än pedagogisk utveckling.

En kille jag känner har föreläst om inlärning på svenska skolor i 10 år där han i sina föredrag bland annat talar om hinder för lärande. Ett exempel han tar upp är att blodsockerhalten på eftermiddagen sjunker och att det därför kan vara inlärningsmässigt lönsamt att ge barnen en banan när de börjar bli apatiskt stirrande. Hans föredrag går genom en hel flora av bevisade tekniker kring hur man ökar lärandet. han brukar hålla på i 3-4 timmar för lärare och rektorer. Mot slutet får alla ställa frågor i vanlig ordning och då brukar följande typ av fråga alltid dyka upp:

- Det där med bananen förstår jag poängen med, men hur gör jag med de som vägrar ta av sig kepsen?

Min poäng och förmodligen de flestas egentliga överstygelse är att vi borde lägga ned kepsen och andra liknande skendiskussioner. Och om vi istället lägger all den tiden på att diskutera hur vi skall hitta tekniker/metoder för öka lärandet och sen verkligen genomföra dessa så skulle svensk skola bli en av världens bästa skolor resultatmässigt.

4 comments:

Kritan said...

Du har helt rätt i att kepsdiskussionen ofta handlar om att vi i skolan vill diskutera "det vi begriper", i stället för att försöka begripa mer. Extremt utvecklingshämmande.

Som ny lärare fick jag höra att keps var förbjudet för att det
- var farligt för hårbotten (Lärare A)
- var ett tecken på psykologisk avskärmning (Lärare B)
- strider mot sunt förnuft (Lärare C)

Eeeeh....

Ett gott argument mot keps - och det enda som skall behövas - är att det strider mot skolans regler. Detta förutsätter att skolans regler är fastställda på ett schysst sätt.

Anonymous said...

Såg att kritan redan sagt allt jag tänkte säga.

Håkan Elderstig said...

jag håller med er alla. har ett förslag. kan vi inte starta en revolution. vi startar i klassråden, diskuterar reglerna och lpo. sen tar eleverna upp det i elevrådet. fungerar det inte kan de skriva insändare i pressen, klaga hos skolverket osv. det skulle verligen röra om i grytan.

Anonymous said...

Jag förstår verkligen inte varför man diskuterar kepsproblemet när det finns så mycket andra viktigare problem i skolan.

Ta upp frågan hur många lärare som möter sina elever i korridorer och som verkligen arbetar mot mobbing.

Frågan är svår men skyms när man diskuterar om man ska ha keps eller inte...

Jag tror en elev som under 8 års tid har bliv fysiskt och psykiskt misshandlad struntar i om man får ha keps eller inte på lektionerna. Så länge som lärare tycker det är den viktigaste diskussionen så kommer mobbing att fortsätta vara ett stort problem på våra skolor. Har själv deltagit i alltför många meningslösa kepsdiskussioner med andra lärare....

Skickar också en utmaning till dig Fredrik...
http://www.mkfc.se/blogg/2006/03/vi-uppmanar-andra-att-blogga-fr.html

Sprid den gärna vidare...elever är också människor...