Saturday, January 14, 2012

eBoken, sociala medier, Jocke Jardenberg och en Apple nyhet...

Det ryktas om att något nytt kommer presenteras från Apple i NYC nästa torsdag (19/1 2012), och med säkerhet rör det sig som någon form av skolrelaterat kopplat till mjukvara. Min inte alltför vågade gissning är att det rör sig om eBöcker för skola (läromedel) eller motsvarande i iTunes, iBooks eller annan plattformslösning.

Fördelar som att ha böckerna i ett iCloud snarare än i skåpet för elever är ju givna såklart och samtidigt ständigt tillgängliga är ju exempelvis uppenbart. Men även att boken genom total transformation blir mer medierik och därmed mer stimulerande efter dagens behov och samhällssituation. Eboken har en given roll framöver, även om den rollen likt andra områden ständigt kommer förändras.

Men möjligen har Apple en större ambition än så, det skulle jag nog tro. I alla fall tänkte jag så när jag idag läste detta:

According to the invitation sent out by Apple to reporters, it says simply "Join us for an education announcement in the Big Apple'. The event will be held not in Sylicon Vally but at Guggenheim Museum in New York on Jan. 19. Except for what is written in the invitation, further details were not disclosed.
International Business Times 2012-01-13

Att Apple siktar på att förändra mer än hur vi använder datorn, lyssnar på musik, använder en smart mobil m.fl är självklart. På tur står TVn (som går att utläsa av Jobs biografi) men också naturligtvis (läro)boken. Och läroboken är ju på ett sätt ännu mer intressant, då den i all utbildningskultur över hela världen är en stadig metafor för bärare av information som kan leda till kunskap. Tänk dig själv vilken enorm marknad vi talar om? En marknad som finns, och som fram tills idag har ägts av bokförlagen.

Nyligen annonserade Natur & Kultur, enligt källor, att de "exporterar" sitt utbud av läromedel direkt ut mot iPad, i vilken form vet inte jag något om i detalj. Men att bara porta text digitalt rakt av för läsplattor tillför ju inte så särskilt mycket nytt. Å andra sidan är det förmodligen förlagets första drag i en serie kommande satsningar. Natur & Kultur har gott om pengar till utveckling i sin stiftelse, så det förvånar mig inte. Jag hoppas nu bara de vågar ta höjd och gå med utvecklingen istället för att försöka spika fast sig igen.

När det gäller eboken så undrar jag när "standarden" möter behov och möjligheter på riktigt. Att integrera filmklipp och ljudklipp och andra finesser berikar såklart upplevelsen ur ett konsumtionsperspektiv men det är inte alls tillräckligt. Skapandeperspektivet måste också in i diskussionen om eBoken på något sätt framöver. Upphovsrätten är förstås en svår knäckfråga här, det förstår jag, men tänk om man kunde ta en författares text och på något sätt förädla den med nya perspektiv. Det är självklart inte möjligt med dagens juridik och inte heller finns nån given öppning affärsmodellerna heller antar jag.

Men också delningstanken, som ju driver utvecklingen på internet, är hyperintressant. Jag skulle gärna se (och det snabbt) en integrering med sociala medier. Om jag tex läser ett avsnitt som jag vill att mina vänner ska ta del av så borde jag kunna posta det utdraget ur boken direkt från läsplattan på min Facebook-vägg. En post på väggen med en direktlänk till butiken där mina vänner kan köpa boken. Kanske kan jag om jag delar mycket få rabatt på böcker, inte vet jag. Jag vet inte heller varför detta inte skett redan, det är ju inte direkt en ide på kärnfysisk nivå direkt.

En annan intressant utveckling kring detta med eböckerna är ju var användargenereringen tar vägen, eftersom det ju nu är busenkelt att skriva en ebok, rent tekniskt givetvis. Men att hitta ditributionen, givet att man vill få ekonomi i det, kommer naturligtvis även i framtiden vara nyckeln till framgång. Det är där Apple vill kila in sig, man sitter ju på infrastrukturen och har direktkontakt kunden (iPad-användaren). Detta är självklart en stor styrka. Förlagen tänker givetvis å sin sida att den som sitter på content is king....igen...

Men efter att ha lyssnat på Jocke Jardenberg i veckan så kan jag konstatera att han har en stor poäng när han säger "content is not king, conversation is". Jag tänker att förlagen och även andra som vill nå ut med sina idéer allvarligt bör fundera över var värdet skapas? Sker det i huvudet på en läsare som tuggar din text eller sker det i diskussionen mellan hundratals eller tusentals läsare runt din text? Självklart skapas värden i båda, men det råder ingen tvekan om att om man skulle få chansen att fråga John Dewey eller någon annan av de mest inflytelserika pedagogiska teoretikerna så skulle de absolut säga att "conversation" börjar ta mark ordentligt. Det rör sig om den klassiska bokcirkeln i en betydligt större kontext.

Det är nog inom detta Apples nyhet nästa vecka kommer kretsa, på ett eller annat sätt...eller någonstans där omkring.... Who Knows?

Inte jag i alla fall....

No comments: