Thursday, January 31, 2008

Dokusåpan om skolan... ;-)

Redan 1999 diskuterade jag ofta i media att skolan håller på att förlora mot bl.a dramaturgerna på Strix television ifråga om sin förmåga att fånga elevernas intresse (i olika sammanhang). Skolan hade inte överallt, helt och fullt annamat berättandets kraft. En kraft som alla, trots allt, känner till är en lärares viktigaste redskap, nämligen förmågan att fånga eleverna in i lärandets magi.

Min huvudpoäng var då att detta kommer påverka läranderesultatet i i skolan framöver och därför bör man i skolan lära sig av dramaturgerna från exempelvis Strix, Baluba, Jarowskij etc.

Och nu händer det som alla då sa ALDRIG skulle hända. Det är Strix television som kommit upp med idén, förverkligat den och slutligen producerat programpaketet åt Svt. Vi (Rektorsakademien) var länge med ganska djupt in i diskussionerna tillsammans med Strix, och det var som en dröm den där dagen 2006 när Tomas Axelsson på Strix ringde och berättade vad han hade för idé. Jag fick själv ynnesten att följa med Strix ner till Malmö och "pitcha" programmet för programledningen Svt Syd. En sällsynt spännande upplevelse, det finns många chefer på Svt kan jag lova. Producenten Tomas Axelsson förklara programidén och jag varför den är fantastiskt viktig för svensk skola:

nämligen av det skälet att skolan lyfts ur ett positivt lärande perspektiv.

Det blev tummen upp i Malmö och därefter har vi under en tid fungerat som bollplank kan man säga.
Vi hade mängder av heta diskussioner och det känns skönt att se att programserien nu äntligen blir av. Jag har sett delar av materialet och det ser riktigt lovande ut måste jag säga. I serien ger kompetenta och engagerade lärare elever med inte så goda förutsättningar märkbart större möjligheter i lärandet. Det är ingen tvekan om den saken.

När vi diskuterade med Strix hade vi kanske velat se mer av ett modernare lärande, men man fastnade för en annan linje och mer finns väl inte att säga om det. Svt hade naturligtvis sitt finger med i spelat här också. Som ni vet vill alla "utanför skolan" ha bilden av "sin skola" oförstörd, vilket är en delförklaring till att utveckling i skolan är så trög. Föräldrar gillar oftast att man i skolan gör som man gjorde på deras tid: "För det är ju så skola skall vara"....lite märkligt men så är det. Föräldrar är ofta mer konservativa än skolans personal själva. Inte alltid, men ofta.

Hur som helst så misslyckades vi helt enkelt övertyga Strix och Svt om varför programserien hade mått bra av lite mer modernt kreativt nyskapande lärande. Det lärande som sverige behöver i framtiden, med fokus på kolaborativt lärande och nya pedagogiska verktyg. Men skit samma. Det känns ändå som att vi varit med att påverka något helt unikt, en dokusåpa om skolan sett ur det positiva lärandets perspektiv. Och man kan naturligtvis aldrig ta ifrån kompetenta och engagerade lärare bekräftelsen och beundran när de lyckas nå målen med eleverna.

Producenten Tomas Axelsson på Strix skall ha en enorm cred för sitt trägna arbete och sitt, i alla lägen, stora engagemang för seriens utveckling men framförallt intresset för skolan. Envisare entreprenör får man leta efter, i positiv mening. Producenterna får sällan cred i dessa sammanhang, och paradoxalt nog får de bära hundhuvudet om produktionerna floppar. Men det tror inte jag denna serie gör. Jag tror programserien kommer att diskuteras på många arbetsplatser, vid många matbord och inte minst i många "lärarrum". Grattis Tomas !

- Då tänkte jag; vad skulle man inte kunna göra i en skolklass med usla förutsättningar om man gav dem landets bästa lärare i alla ämnen. Jag ville visa det goda lärandets möjligheter. (Tomas Axelsson Strix)
Dagens Nyheter 29 januari

Sen återstår förstås att se hur helheten blir till slut. Det ska bli grymt spännande. Men helt klart är att själva idén som ligger till grund för programserien är fullkomoligt logisk och klockren, dvs att det är lärare som brinner och engagerar sig som skapar de bästa förutsättningarna för eleverna och därmed de bästa resultaten som går att få utefter förutsättningarna som ges.

9 comments:

Anonymous said...

Jag länkar till dig. Visionären med stort V. Anne-Marie

Anonymous said...

Jag vet inte om den lokala debatten i Malmö har nått ut

http://sydsvenskan.se/eceRedirect?articleId=297331&pubId=2

Anonymous said...

och den moderata fortsättningen
http://sydsvenskan.se/malmo/article297688.ece

Själv har jag missat avsnitten och har ingen åsikt! För en gångs skull...

Fredrik Svensson said...

Bra debatt :-) Avsnitten eller serien har inte startat ännu Mats. Kommer i februari....

Anonymous said...

Tack - ibland blandar jag ihop debatten med verkligheten - eller serien om verkligheten...

Fast nu blev det onödigt djupt.

Jag ser fram emot serien och hoppas att det är användbart inom lärarutbildningen!

Anonymous said...

Jag är för programidén och ser fram emot en dokusåpa inom ett område som intresserar mer än modell-, artist- eller köksvärlden.
Men jag har i likhet med Mats följt debatten i Sydsvenskan. Förespeglingarna att det skulle röra sig om en värstingklass på en värstingskola och heltidsengagerade stjärnlärare verkar vara falsk. Jag är nyfiken på vad du, Fredrik, tycker om det.

Fredrik Svensson said...

Du har en poäng här. Det vi framhöll med tydlighet var att programmet borde visa pedagogens roll och inte nödvändigtvis "sämsta klassen". För oss handlade det om att finna en "klass" eller "elevgrupp" som presterade sämre än förväntat och genom det visa på hur viktig läraren och ledarskapet är.

Det ni beskriver och ser är naturligtvis ett av TV-berättandets verktyg för att fånga uppmärksamhet, dvs konflikt. Och även Sydsvenskans m.fl. Alla TV-program (och morgontidningar) innehåller någon form av konfliktperspektiv i berättandet .... annars tittar vi och läser vi inte. Detsamma gäller faktiskt böcker. Inte alla, men nästan alla böcker som vi finner mer intressanta än andra bygger på ett dramaturgiskt berättande. Ordet dramaturgi färstår man ju kommer av eller är besläktat med dramatik....eller hur?

Det betyder att det för mig inte spelar så stor roll med den där diskussionen om hurvida eleverna är sämst i landet, den kanske snarare handlar om jantelagen.

;-)

Anonymous said...

http://www.moderntv.se/vikarien

Undrar bara lite över formatet, är projektet över eller är det som en såpa, har det gått ut nia, klarat nationella proven eller gjort enskildprövning etc...fattar inte?

Anonymous said...

Har sett programmet och såg det med blandade känslor. Först tänkte jag att nu stämplas alla lärare som dåliga när eleverna får dåliga betyg. Ibland kan man som lärare inte åstadkomma underverk på en termin, särskilt inte när man tar över efter någon annan. Men samtidigt... programmet visar hur viktig kontakten med eleverna är. Man måste hitta dem för att få till ett förtroende. Det handlar inte om att bli kompis eller inte (den gamla debatten). Det handlar om att eleverna märker att man räknar med dem. Det är grunden. Och lärarna måste fatta det. En del gör ett störtdåligt jobb, en del gör ganska bra ifrån sig. Som lärare alltså. Debatten om vad som är viktigt måste komma igång.
En tanke som dök upp: det pratas om ämnet svenska, inte svenska som andraspråk. Samtidigt kör de med grundläggande ordkunskap som i ämnet svenska som andraspråk och det är bra för det behöver eleverna. Men jag undrar bara om man hade tänkt att de skulle få undervisning i svenska som modersmål. Det hade inte varit juste mot dem.
Många tankar alltså.
Såg ditt namn i eftertexten. Ja, jag är så nördig så jag läser sånt! ;-)