Wednesday, August 01, 2007

Mål, pedagogisk frihet eller likritning....

Debatten om skolans utveckling rullar vidare på politisk nivå. I helgens GP var det dags för (mp) och (s) att argumentera mot Jan Björklunds (fp) ambitioner att begränsa valfriheten för enskilda skolor att lägga upp sina pedagogiska ansatser och metoder. Mats Pertoft och Ibrahim Baylan lyfter tex fram Waldorfskolorna som ett exempel på skolor som blir pekpinnade att göra som alla andra.

"Där arbetar man efter en egen läroplan, där man lär sig saker i en annan ordning än vad man gör i den kommunala skolan, men där resultaten i årskurs 9 är likvärdiga. Vägen till målet är annorlunda men resultaten är desamma. Detta vill nu den borgerliga regeringen med skolminister Jan Björklund (fp) i spetsen förbjuda."
Göteborgs Posten 2007-07-30

Waldorf har specialdispens att arbeta rätt så mycket annorlunda jämfört med det ordinarie skolsystemet (allt är förstås relativt). De har valt metoder de tror på och som är lika väl förankrade vetenskapligt som den kommunala skolan och tex Kunskapsskolans eller Wittras koncept. Därför har alla godkänts av Skolverket.

Valfriheten för enskilda skolor att välja hur de vill arbeta är på ett sätt mycket stor i dagens skolsystem. Vår grundsten med målstyrning är unik på många sätt och väl ansedd internationellt. Vi ses som ett föregångsland med vår läroplan och vår kunskapssyn.

Artikelförfattarna är nu rädda att skolministerns vilja att styra upp i leden runt skolan ska minska den pedagogiska mångfalden och därmed den långsiktiga pedagogiska utvecklingen för hela den svenska skolan. Och den kan mycket väl vara befogad eftersom mycket nu handlar om likriktning och tillbakagång till den skola som formades under industrisamhällets födelse. Inte ett framåtsyftande i takt med globaliseringens och kunkspassamhällets (postindustriella eller idésamhället eller vad ni vill) förändrade krav. Vi ser en återgång till mer centralstyrning och mer beslutande längre bort från den enskilda pedagogen kring förutsättningarna för genomförande och analys av uppdraget. Vi ser en strukturförändring i svensk skola som smyger sig in bakvägen och som jag är rätt säker på att inte så många lagt märke till. Skolministerns PR förmåga är, tyvärr, trots allt imponerande.

Men käre Baylan och Pertoft, var är era egna glimrande idéer om vilken skola vi behöver? Och var fanns de idéerna förra mandatperioden? Varför tog ni då tex inte bort timplanen när ni hade chansen? För den chansen fanns ju där, det vet både ni och jag. Ni hade ju till och med delar av nuvarande regering med er + timplendelagationens rapport. Var det inte så att målen går före hur man når dem alldeles nyss i artikeln ovan? Men någon slog näven i bordet och sa

"Nej ALDRIG"!

Eller hur? Politik och väljarstrategi före verkliga möjligheter att utveckla svensk skola. Precis som nuvarande regering.

Kom med lite nya idéer om ni har några? Ni rabblar just nu på liknande sätt som den ni kritiserar. Den kreativa höjden är inte särskilt hög nu i något läger ;-)

Fler boggar om:

5 comments:

Anonymous said...

Efter Aktuellts inslag kl. 21 ikväll och Politikerbloggen som enda nyhetsmedia att gå ut med Sofia Larsens och Centerns pressmeddelande i frågan, så är det dödstyst. Varför? Jo, TT vägrar ta med denna nyhet och även gårdagens där Björklund också kräver hårdare lagstiftning. Debatten kommer att dö ut, för det står inte i några tidningar eftersom TT inte vill förse dem med Björklunds eller Larsens utspel. Deskchefen och några till på TT är överens om att detta inte är någon nyhet säger de. Dags att Konkurrensverket ytterligare en gång granskar TTs monopol, och denna gång inte utifrån politisk snedvridning utan i sättet de kan skada politisk debatt. Tidningar behövs för demokratin, men om inte tidningar får viktiga nyheter från TT, så måste ju demokratin skadas, eller?

Anonymous said...

Kanske är det dags att formulera en tredje ståndpunkt, som sätter själva lärandet i fokus. Låt oss diskutera hur lärandet ska se ut och sedan forma skolan efter det och inte tvärt om, som nu. Jag tror att IUP och lärarnas utbildning och kompetens kan bli två nyckelfrågor i en sådan tredje ståndpunkt. AN.

Anonymous said...

Du var inte online på Msn men jag ville bara tipsa dig om att "Aldrig stavas aldrig med två L, och alltid stavas alltid med två L" , som jag lärde mig i skolan . ;)
Såg att du skrivit Alldrig med orange text ungefär i mitten av inlägget . :(

Fredrik Svensson said...

Aldrig! :-)

Anonymous said...

Bra synpunkter, Fredrik. Personligen kan jag ifrågasätta varför debatten förs mitt i semestertider och varför endast politiker är inblandade, men det har kanske ett samband...