Något som blivit väldigt tydligt efter två dagar på Dreamhack (se tidigare inlägg) är att huvuddelen av de som vi talat med lyfter fram den sociala biten när de beskriver varför det är så attraherande med online-spel. Det har i alla fall givit mig en förstärkt insikt om att kommunikation är väldigt viktigt för oss, vi är sociala varelser. Hur kan spel vara socialt undrar du kanske, åk till något av de många LAN-partyn som finns och gå runt en stund så ser du vad det handlar om.
Parallell finns ju också till musikfestivaler där man lyssnar på live-band flera dagar i sträck. Musiklyssnande är ju idag accepterat som socialt beteende. Värre var det kanske när pop-musiken föddes och då den "äldre generationen" förfasades över denna passiviserande och skadliga trend i samhället. Den gängse uppfattningen hos många var att musiken dessutom satte griller i huvet på ungdomen. Griller som givetvis gjorde att de inte kunde uppföra sig eller ens knappt gick att prata med.
Vist finns avigsidor och direkt ohälsosamma konsekvenser av överkonsumtion av spel precis som det är dumt att överkonsumera det mesta. Jag hörde att nån för ett tag sen drack 8 liter vatten och natuirligtvis dog personen av det. För mycket och för lite skämmer allt sa mina föräldrar, och nånstans är det väl så med det mesta.
Men detta med risker med spel är ändå något som ungdomarna här på Dreamhack tar upp och som de är väldigt medvetna om. Och därför finns det all anledning att lära oss mer om hur vi proaktivt i samhället kan förhindra negativa konsekvenser utan att riskera att uppfattas som pekpinnar. Pekpinnar har ingen generation uppskattat särskilt mycket.
Tex så kan vi kanske lära oss att bli bättre på att i tid uppfatta signaler hos ungdomar där det hela håller på att gå snett och hjälpa upp igen. Inte bara när det gäller spel utan i också när det gäller det verkliga livet. Men kanske får spel och andra ungdomakulturfrågor alltför ofta utgöra alibi för vår i verkligeheten ökande distansiering mellan vuxna och ungdomar.
Det tycks vara enklare att säga "Usch" än "Ok vad intressant, hur fungerar det?"
Fler boggar om:
Skola Skolan Grundskola Rektor Lärare Pedagogik Skolutveckling
Ledarskap
2 comments:
Vi undrar för lite! Det är synd. Om vi undrade lite mer skulle vi kunna förstå lite mer. Jag vill aldrig avfärda något alls innan jag satt mig intill och undrat?
Det är själva anslaget. Att avfärda på ogrundade antaganden är att slå igen dörren! Hårt! Avståndsbedömningar!
Anne-Marie Körling
Jag håller med, det saknas eftertanke alltför ofta.
Post a Comment