Sunday, June 10, 2007

Du är någonting, tänk nytt och bloggtips....

Rann omkring på alla skolbloggar en stund här på morgonen och fann något på Klurigt, lurigt och roligt i skolan av Erica på Norrbyskolan i Hortlax (Pite). En lärare som bloggar om det mesta som rör skola och själva livet. Hon hade avslutning häromdagen och i en av sångerna, oklart vilken, fanns en strof med orden:

Du är någonting
Du kan någonting
Jag älskar dig just som du är

Från bloggen "Klurigt, lurigt och roligt i skolan"

Tre rader som beskriver förhållningssättet som är så viktigt för oss alla för att känna att vi finns.

"Att bli sedd, trodd på och älskad borgar för lyckosam utveckling och inte minst intresse för lärande."

Om inte annat så tar detta förhållningssätt sakta men säkert livet av Hr Jante som annars tycker tvärt om och som tyvärr ibland får vissa av oss i skolan att tänka:

Du är ingenting
Du kan ingenting
Jag accepterar dig bara om du är som jag vill

Längre ned på Ericas blogg hittar jag ytterligare coola inlägg, vad sägs om hennes tips om hur man bryter invanda mönster och låter sig se andra saker. I meningen att "tänka nytt" och pröva nya mönster:

OMständighet
tillfällighet
Byt väg
byt sida
stanna till
vänd om
byt om
gör om
ta om
se dig om
omkring
ombyte
om du vill.


Läs mer på hennes blogg! Lär och inspireras....läs allt...från feb och fram till nu...så ni inte missar något som är "Klurigt, lurigt och roligt i skolan"

:-)

Fler boggar om:

1 comment:

Erica said...

Se där, nu måste jag göra vågen!! Tack för att du uppmärksammat det jag skrivit. Det var så länge sedan jag besökte dig, men nu blir det semester så då finns tid att hinna ikapp. Tack än en gång och lika roligt som vanligt att komma till din blogg.