I fredags spelade vi in premiären av Skolsnack GarageRadio. Vår programidé är att granska skolan ur ett lättsamt med seriöst perspektiv. Ett ganska enkelt upplägg ligger till grund för genomförandet, en mikrofon, en dator, fyra personer och lite hederlig prestigelöshet. Det var hemskans roligt! Så roligt att det blev svårt att redigera ned materialet till det halvtimmes vi siktade på. Det blev 47 minuter, kanske lite långt. Men det kändes i alla fall att om vi klippt mer så skulle resonemangen bli alltför platta.
Ja innehållet då, ja jag tror att innehållet eventuellt för traditionalister att provoceras och vräka ur sig spydigheter här nere i kommentarsfältet. men hur det nu är med det så är vi stolta över att i alla fall ärligt försökt att skapa en Podcast som berör och tar ut svängarna lite. Vad sägs om följande "checkar" som panelen föredömligt tog med sig:
Ante Runnquist, chef forskning och utveckling på Vittraskolorna inledde med en "check" som handlade om hur vi börjar städa i västerländska skolor med ambitionen att lämna det gamla och gå mot det nya och hur viktigt det är att vi lyfter upp "fusk" som en nödvändigt förhållningssätt till lärandet utifrån den värld vi faktiskt lever i. Fusk är inte bara bra, det är nödvändigt. En spännande iakttagelse, minst sagt. Självklar men ändå provocerande i vissa läger.
Emma Roséns "check" berörde det faktum att vi, lite till mans/kvinns, kanske borde fundera allvarligt på. Nämligen hur vi egentligen använder begreppet tid och hur vi skulle kunna skapa riktigt effektiva möten. Att det faktiskt handlar om så enkla saker som att skapa rutiner och teknik för fruktsamma möten. Så självklart naturligtvis, men ändå genomförs 1000 meningslösa möten varje vecka. Dessutom lyfte hon kulturskillnaden mellan att jobba i en skola och i ett företag, en högaktuell fråga för henne då hon precis bytt jobb. Spännande.
Mattias Odhner Larsson avslutade med att peka på hur snuttifierad den svenska skoldebatten är och att vi kanske skulle må bra av att ta oss själva på lite mindre allvar och tillåta oss att vara lite mer ironiska gentemot oss själva och det vi sysslar med. Att våga skratta åt oss själva och på det sättet få igång en mer nyanserad skoldiskussion i exempelvis medierna. Ett konkret förslag var en svensk "Daily Show" där skolan lyfts på ett djupare och mer humoristiskt plan, en show där frågorna inte stannar med de enkla och ytliga svaren utan på ett avspänt sätt går på djupet och avslöjar vad skolan egentligen borde syssla med.
Till nästa avsnitt fick "panelen" uppgiften att göra en "check" som helt och hållet är positiv. Det blir vårt bidrag till att lämna den nästan uteslutande negativa ingången vi i skolan ofta tar, dvs att ständigt "leta problem". Balans blir ledordet är det tänkt. Vi har ju världens bästa förutsättningar i skolsverige att utveckla en stark och förebilds-skola sett ur ett internationellt perspektiv. Och svensk skola dräller av goda positiva exempel. Och programmets längd ska vara 30 minuter max...well...let´s see...
Programmet finns att lyssna på här http://www.facebook.com/rautveckling eller direkt på SoundCloud: Skolsnack GarageRadio1
Ett tredje alternativ är att lyssna på programmen genom Appen SoundCloud (iPad/iPhone):
För Android finns Appen att ladda ned här (Android):
3 comments:
Hej Fredrik!
Jag satt i publiken idag när du föreläste på Carlforsska gymnasiet i Västerås. Jag ville bara säga att du var superbra! Dessutom vill jag bara säga att jag skäms över hur respektlöst folk betedde sig! Hoppas att du är en sån som kan ta det bra och inte låter det skava på ditt självförtroende. Tack för en fin föreläsning/ Emma.
Tack! Nej jag tar inte illa vid mig alls. Kul att du gillade föredraget. Hoppas du fick några nya tankar att ta vidare i det du har framför dig. Lycka till och kämpa på !
Hils
Fredrik
Vilka intressanta ämnen som tagits upp. Som du skriver, det behövs lite andra perspektiv på skolan. Och massor med humor! Jag skrattar i alla fall jäkligt mycket både på jobbet och åt jobbet!
Ska ta mig tid att lyssna...
Post a Comment