Saturday, December 17, 2011

Ett hot mot det demokratiska samhället och skolans oberoende i staten

Många pratar nu om centralt rättade prov för studentexamen, och för mig låter det inte bara bizzart rent allmänt utan också helt helt livsfarligt utifrån ett demokratiperspektiv. Hela iden är en galen, riskfylld och kontraproduktiv tanke sett utifrån modern samhälls- och kunskapssyn. Men också eftersom den är ett hot mot skolans och lärares oberoende i staten.

”Det är en återgång till en studentexamen som vi hade en gång i tiden, även om formerna inte är helt klara”, säger Jan Björklund.
Dagens Nyheter

Vidare kan man läsa att det är av staten utsedda och "godkända" personer utanför gymnasieskolan som ska rätt proven.

Jag kallar detta för vad det är:

Ren och skär George Orwell-romantik, spetsat med Kinesisk Gao-Kao.

Det är snart dags, tycker jag, att svenska folket vaknar upp ur sin "fat and happy"-slummer, om det är möjligt i dessa tider av julklappar, granar och skinka. Vaknar upp och ser vad skolpolitiken just nu gör med svensk skola. För jag blir på riktigt inte bara oroad, utan rädd. Så vakna upp nu.
För skolans oberoende i staten och för att inte riskera att vi får en skola som inte går hand i hand med demokratibegreppet, modern kunskapssyn, den globala utvecklingens krav på framtida kompetenser.

Jag hoppas folk inser hur farligt detta förslag är.

För oss alla.



9 comments:

Päran said...

Fredrik,
sitter just i tanken att formulera ett blogginlägg. Så läser jag ditt och blir varm:) Vi är fler, förhoppningsvis så många att vi kan påverka. Bra skrivet, bra tänkt.

Dan Frendin said...

Det finns faktiskt mycket bättre former för examination än prov. Detta får oss verkligen att fastna i gamla former. En ny vision för svensk skola måste ta form och vi måste visa praktiska alternativa vägar att gå!

Björn K Johansson said...

Som all examination har ett slutprov för- och nackdelar. Jag skulle tro att Björklunds förslag är triggat av betygsinflationen.

Vad har du själv för förslag för att hantera betygsinflationen?

Referensen till Orwell -- hur tänkte du?

Fredrik Svensson said...

Att det vore bättre med att kompetensutveckla skolan så att den sätter mer pricksäkra betyg, om vi nu ska ha betyg? Vilket inte är självklart, då de i nuvarande form enbart mäter endast en liten del av både dagens och morgondagens behov när det gäller den kompetens samhällsmedborgaren behöver.

Orwell: http://sv.wikipedia.org/wiki/1984_(roman)

Ett samhälle där alla ska ha likformiga kunskaper samtidigt som världen utanför utvecklas mot divergenta processer känns väldigt oroande...

Björn K Johansson said...

En aspekt bland många är att betyg också måste fungera som sorteringsinstrument. Det är alls inte perfekt men slumpen som sortering är sämre.

Att säga att Björklund propagerar för likformighet är i mitt tycke oseriöst (doublespeak!) -- att "mångfald är bättre än enfald" är en gammal folkpartistisk slogan.

Fredrik Svensson said...

Det gamla folkpartiet finns inte längre...
Jag tycker verkligen inte att jag är oseriös när jag säger att likformigheten står i fokus.

Martin said...

Som lärare på ett yrkesgymnasium skulle nog många fått IG om jag hade varit "mer pricksäker". Så hur höjer man eleverna motivation när ord som kreativitet och nyfikenhet känns väldigt långt borta, både i SH och i de praktiska ämnena. Gissar att ditt svar blir ännu bättre och kreativa lektioner. Samtidigt frågar jag mig om det räcker med bara morötter för mina elever. (Nu låter jag mig verkligen som din mardrömslärare).
IB-gymnasiet har ju externa rättningar på deras prov i 3:an. Där blir läraren mer en mentor än betygssättare och klimatet i klassrummet blir mer att man ska klara av det tillsammans.

Fredrik Svensson said...

Inte alls mardrömslärare =:) Tvärtom. Du analyserar ju ! Jag tänker att att lösningen finns inom lärarkåren själva, att svaren finns att hämta i processen mellan lärare. Det är trots allt lärarnas kreativitet kring skapande av lärsituationer som är det relevanta, eller hur? Att eleverna är mer svårmotiverade idag än för 30 år sen vet vi alla om, och jag är inte säker på att just "morötter" är lösningen. Det är därför rektorer och lärare måste ta nya tankeriktningar utan att tappa sig i flummande. Min kritik mot externa "superrättare" är att kvalitetssäkringen bör ske inom den aktuella skolans lärarkår. Annars förskjuts ansvaret utanför kontexten. Att "uppifrån- och utifrånlösningar" av karaktären "styr upp mer mot det faktiskt mätbara" tror jag bara innebär att vi konformeras att likna alla andra länder. Att lärare på skolor kontinuerligt samarbetar vid bedömningar av elever tror jag är en bättre väg. betydligt bättre än att vi lägger allt hopp till ett unikt studentexamensprov som superrättare ska använda som sållningsverktyg. Vår styrka är helheten kring de ungas utveckling och det är det som är det primära. Allt kan inte mätas utan mycket av kompetensen vi vill ge de unga handlar om bedömning av den och lära oss att se den på ett så rättvisande sätt som möjligt. Allt är inte alltid lätt att mäta. Jag är den första att erkänna att denna fråga är svår, men viktig om vi vill ge eleverna det de behöver för att funka i den alltmer komplexa världen.

Anonymous said...

Hahah, kraschade min laptop när jag surfade jeppesenblog.blogspot.com förra gången jag var här. Och för de senaste 2 månaderna har jag letat efter denna blogg, så tacksam jag ligger det på nytt! : D