Friday, November 18, 2011

Vote for better future...

Jag håller just nu på med ett litet tankearbete inför skrivandet av min nya bok. Frågeställningen rör framtidens kompetenskrav på oss medborgare. Bland annat utgår jag ifrån projektet Framtidskompetenser som jobbats fram av föreningen Rektorsakademien. Men även 21st Century Skills och andra internationella projekt. Huvudfrågan är vad vi behöver allra mest av framöver utifrån kompetensbegreppet?

Vill ni bidra till mitt tankearbete, så rösta gärna i "pollen" till höger på sidan.

Information om hur Rektorsakademien arbetat med att identifiera kompetenserna finns här:

Lista över vilka nedbrutna subkompetenser finns här:


1 comment:

Dennis Westerberg said...

Tjenare.

Jag har skrivit en hel del inlägg i min blogg som handlar om skolan och om de kompetenser som kommer att vara extra värdefulla framöver. Check it out (gissar att det jag skriver kan intressera dig): http://www.denniswesterberg.com/?cat=20


Jag har dessutom tagit fram ett föreläsningskoncept som jag testat under hösten 2011, och som jag kommer att turnera med, våren och hösten 2012:

- Blir du lönsam, lille vän? Om inte…köp ett munspel.

Under 75 minuter redogör jag för vilka kompetenser som näringsliv, stat och kommun kommer att efterfråga de närmaste fem åren och därtill hur Facebook-samhället, vad man än tycker om detta, har med oss alla att göra.

Jag har nämligen, under en 10-årsperiod, mött hundratals vd:ar och personalchefer inom olika branscher, och har nu gjort en sammanställning över vilka kompetenser som samhället efterfrågar allra mest.

Dessa kompetenser, samt ett knippe spännande historier och nakna sanningar som berör, inspirerar och utmanar, bjuder jag alltså på under 75 fartfyllda minuter.

Jag frestar avslutningsvis med en länk till ett filmklipp från en av mina senaste föreläsningar: http://www.youtube.com/watch?v=JkaKD2QVyEk

Filmklippet är från en föreläsning som jag höll för alla pedagogisk personal i Kävlinge kommun (400 st), den 31 oktober i år.

Ha det great.

Hörs :)

//Dennis