Saturday, May 08, 2010

iPad & Skola

Efter att ha ägnat en del tid med Apples nya iPad så kan jag konstatera några intressanta saker som skulle kunna vara till nytta för skola och lärande. iPad är ett mellanting mellan det vi normalt sett förknippar med dator och den funktionalitet som iPhone bygger på, en klon mellan dem kan man säga. Vid en första kontakt kanske man börjar fundera över om den verkligen fyller något nytt behov eller användningsområde? Och svaret blir lite beroende av vad man har för kommunikations och informationsbeteenden samt vad man vill ha ut av de verktyg man funderar på att skaffa sig.

iPad är, det känner man redan när den hamnar i handen, en gedigen produkt med samma funktionalitet som iPhone. Förutom då att man inte kan ringa med den. Det är alltså inte en gigantisk iPhone. Snarare en dator utan tangentbord, men just det ska man inte haka upp sig på.

iPads storhet ligger nämligen i upplevelsen i att "konsumera" och/eller inhämta information över internet, kommunicera med andra och i viss mån, även om det är begränsat, skapa information. Den är snabb och har helt ok batteritid. Extern kommunikation löses med Wifi och 3G-uppkoppling. Vilket gör att du när som helst exempelvis kan ladda ned en bok för läsning.

Läsupplevelsen i e-boksläsaren iBooks är större än jag förväntade mig. Jag hade föreställt mig att det skulle kännas lite "electrotrist", men inte alls. Man vänder blad påminnande om en vanlig bok, fast smidigare. Man kan ställa typsnittsstorlek och välja mellan olika av typsnitt efter det som känns bäst för läsbarheten. Att köpa böcker fungerar även det enkelt och smidigt.

Alla apps som finns för iPhone verkar funka med iPad, även om det pixeleras lite här och där eftersom iPhone-appar är gjorda för mindre skärm. Men det kan man leva med tills tillverkarna anpassat särskilda iPad apps. Vilket är på gång.

Nu till vad den kan användas till i skolan. Ja jag ser flera områden. Det första är naturligtvis internetaccess, kommunikation och informationssökning. Här kan den alltså vara ett alternativ till datorn för de lärprocesser som till exempel inte kräver redigering av film för presentationer etc.

Däremot finns presentationsprogrammet Keynote och ordbehandlaren Pages och kalkylprogrammet Numbers. Det tillsammans med e-boksmöjligheterna (iBooks) ger naturligtvis vissa utbildningar ett billigt, kraftigt och potent verktyg. Jag kan tänka mig att Universitet mycket väl skulle kunna vara intresserade av att anpassa sina utbildningsupplägg efter iPads nyttoområden. Förutsättningen för att det skall slå ordentligt ligger förståss i om förlagen väljer att skapa e-böcker som iBooks i iPad kan läsa. Jag vet exempelvis att Studentliteratur går i dessa tankar och andra förlag också. Vid ett föredrag i höstas träffade jag representanter från ett tiotal ledande förlag som alla gick i dessa tankar. Skulle det inträffa på bred front kan även utbildning i lägre åldrar i gymnasie och grundskola hitta intressanta möjligheter med iPad. Skolor kan nu välja olika nivåer av ingång i exempelvis 1-1, jag tänker på en komsumerandenivå och en högre skapandenivå. Naturligtvis ser jag också en hel del "skolapps" som skulle kunna komma in, varför inte experiment i No som elever kan se om och om igen eller samlade styrdokument för lärare och rektorer att ha ständig access till. Möjligheterna just i apps-sammanhang är närmast obegränsade. För nu finns ett fungerande gränssnitt för dessa typer av lärstödjande applikationer.

Dessutom tror jag att e-bokstanken attraherar lärarkulturen. Att på ett smidigt sätt kombinera boktanken med internettillgänglighet borde faktiskt hela lärarkulturen gå igång på.

Men om man är ute efter en ännu tyngre skapandeprocess i lärsituationerna så kommer man inte ifrån att iPad har sina brister. Brister kanske är fel ordval egentligen, den så att säga fyller inte just det behovet. Den har nämligen ingen kamera och inga videoredigeringsmöjligheter i standardprogramutbudet. Kanske finns den möjligheten med appar framöver men det blir ändå inte riktigt samma sak som en schysst dator med ordentligt hårddiskutrymme. Här är trots allt datorn överlägsen, men det är viktigt att inte förväxla användningsområdena här. Datorn och iPad är två olika produkttyper. Å andra sidan ser jag det som självklart att vi inom 12 månader ser en uppgradering till en iPad-variant med kamera och större hårddiskspace. Aldrig i paritet med datorn men på en enkel praktisk nivå i alla fall.

iPad är extremt mobil och praktisk i soffan mailandes eller surfandes, på tåget kalkylerandes eller i sängen med en god bok. Att du dessutom kan se film och lyssna på musik som vilken modern spelare som helst gör det hela ännu bättre.

En annan mycket bra grej med "konceptet" är att iPad synkar smärtfritt med din dator och din iPhone, vilket gör att användarväxling mellan olika situationer och behov blir oändlig. Utom under vatten då kanske...där fallerar alla Apples produkttyper...Inget för dykare med andra ord...

Alltså:

Plus
Läsbarhet i e-boksfunktionen, kommunikation och informations-konsumerandet. Enkelhet ur användarsynpunkt. Synkning med dator och iPhone. Både Wifi och 3G (valbart).

Minus
Ingen videokamera och redigering för film. Litet hårddiskutrymme.

2 comments:

Daniel Barker said...

Läser ditt inlägg och undrar om en iPad är lösningen på mina tankar om hur jag som lärare vill använda datorn i skolan. Jag vill kunna spela in allt jag skriver, ritar och pratar om och sedan publicera på min blogg. Tillgängligheten och insynen blir ju onekligen intressant. Hitills har jag använt olika skrivplattor, ritprogram, quicktime och videokamera, men det blir lite omständigt. Så frågan är om iPad är vad jag är ute efter. Att den saknar kamerafunktionen är ju ett minus förstås. Men det kan man ju lösa med mobilen. iPhone 4 ska ju tydligen fungera bra till det.

Niilo Alhovaara said...

Klart intressant med iPad - och andra pekplattor - i skolan, den saken är klar men nog är dessa tingestar datorer allt!