Friday, November 02, 2007

Skola & Fablernas värld....eller ???

Socialdemokraterna skulle i höst anta en ny skolpolitik baserad på 9 punkts-förslaget som utarbetats av det beryktade "förtroendeskolrådet". Nu visar det sig att det inte blir nåt av med det alls.

Skälet till att man skjuter upp det till 2009 (?????) lär vara att de av formella stadgeskäl inte kan eftersom det "inte haft koll vad höger och vänster hand sysslar med"... Hmmm...jag vet inte det jag..... Jag tror istället att det rör sig om djup oenighet i partiet med olika falanger, säkerligen en "hårdare tag" och en "nåntingannat" - linje. Kanske fler?

Jag tror att de gör klokt i att lugna sig lite nu och invänta förnuft och vision istället för att ta fram kopieringsaparaten och följa folkpartiet i fotspåren.

Sverige behöver en tydlig opposition i skolfrågor, och förslaget som nu bordlades var på det stora hela inte alls utvecklingsorienterat utifrån lärandeperspektiv. Därför var det bra att det förkastades och jag hoppas jag nu, och säkert fler med mig, att de utvecklar en politik som tillför något, för en gång skull.....?

För övrigt hörde jag något mycket intressant och nästan gränslöst roligt i veckan. Jan Björklund fick en fråga rörande statens intresse för att bidra till utveckling av nya läromedel, tex IT baserade. Jan svarade att man inte var intresserad av den typen av frågor alls och:

"dessutom har ju staten en gång satsat miljarder på IT i skolan och det gav ju bara konsekvensen att barnen numera spelar spel hela tiden..."

Ibland undrar man hur det kan komma så många konstigheter ur en en och samma person på en gång...

18 comments:

Anonymous said...

Hahaha...det låter som när Ines Uusman uttalade sig om internet i mitten av 90-talet:

"Internet är en fluga som kanske blåser förbi. Jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet."

Oavsett om politikern är röd eller blå, så verkar vissa uttala sig innan de tänker efter.

Anonymous said...

Jan Björklund her verkligen noll koll på IT-frågor i skolvärlden.

The Karma Police said...

"dessutom har ju staten en gång satsat miljarder på IT i skolan och det gav ju bara konsekvensen att barnen numera spelar spel hela tiden..."

Det där hade varit fantastiskt roligt sagt om det inte hade varit så korkat och sorgligt.

The Karma Police said...

Lite off-topic, dårå:
Hatten av för en man som har länkar både till Frank Zappa OCH Steve Vai!

Anonymous said...

Fredrik: Det förvånnar mig inte det minsta att landets toppolitiker har noll koll när det gäller IT-frågor. IT strategi i Sverige är noll eftersom dessa har ingen som helst aning om hur Internet fungerar.

Att Anders Borg har börjat använda böcker som Lunta är väl en signal som någon att här kommer vi få använda kopieringsmaskiner och frågan är om inte Jan Björklund helst skulle vilja återgå till Blå stenciler...

En sak som jag har funderat på är om inte den eviga betygsdebatten i utbildningspolitik är en pseudodebatt. Ungefär som den med kepsar och mobiltelefoner. Det är enklare att diskutera betyg än att faktiskt behöva diskutera utbildning och undervisning...

Når ska svenska politiker ta sitt ansvar och diskutera viktiga saker?

Anonymous said...

Ja Bengt jag håller med dig! Varför känns det som varje skolpolitiskt förslag känns som en återgång till svunna tider?

Är det för lite forskning, för komplex problematik- eller ???

Anonymous said...

Inte ännu en gång! En groda som visar att han, Janne, har noll koll på utvecklingen.
Nej, visst ja, utveckling skulle man inte satsa på - det var ju kontroll som var det nya.
Förresten, vi ses i Trollhättan den 16:e, Fredrik. Ska bli roligt att höra dig live!

Fredrik Svensson said...

Hjälp IT-mamman....nu blir jag nervös.... :-) Vad sägs om en öl sen på kvällen? Vi borde dra ihop ett gäng som vill nåt med allt? :-)

Anonymous said...

Nä bli inte nervös! Öl är gott och jag har ett gäng förändringsvänliga med mig, så det låter bra. Men filmpremiären, ska du på den? Efteråt då? Vart tar man vägen i Trollhättan? Det löser sig - skoj.

Fredrik Svensson said...

Trollhättan är världens partytown....jag var där för ett tiotal år sen och spelade gitarr med en artist som hette Karl Banal...vi hade skoj :-)

Martin said...

Jo, jag tror att du har helt rätt i att det finns olika falanger hos sossarna just nu, och jag hoppas innerligt att skolrådsfalangen - som jag tycker ligger mycket mycket närmare lärarvardagen i sin syn på problemen än sossarnas vanliga bla bla bla i frågan.

Det viktigaste är att försöka få till parlamentarisk enhet runt de förslag som fattas, och att sossarna står på sig i rätt frågor - t ex inte släpper Björklund över bron i några som helst betygsfrågor där vår käre skolminister blir som allra mest skrattretande.

Anonymous said...

Hejsan igen.. känner igen Lemuren... Anne-Marie

Anonymous said...

En källkritisk fråga till Fredrik: Har du nåt mer beständigt som underlag till herr Björklunds uttalande (annat än ditt naturligtvis utmärkta minne)?

Fredrik Svensson said...

Richard: Ett tiotal personer som berättade det när jag var ute ute på Skolforum där det hela tilldrog sig.

Anonymous said...

Shit, det hade hållt i en talkultur, men inte i vår (nuvarande) kultur där det måste finnas nåt konkret. Alltså väljer jag (tyvärr) att inte bolla vidare.

Anonymous said...

Majjen
Intressant sagt av JB speciellt när Sverige har varit med och skrivit under EU:s 8 nyckelkompetenser som skolan/samhället skall satsa på, där digital kompetens är en av dem.
http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/038-10961-268-09-39-906-20060922IPR10878-25-09-2006-2006-false/default_sv.htm
http://www.skolverket.se/sb/d/1818/a/8942
Men det kanske inte är så viktigt att följa dem? Tror det blir en riktigt JB nån kväll, den vet man ju var man har. Dessutom värmer den på ett behagligt sätt.

Fredrik Svensson said...

Nej men jag tycker det ändå var tillräckligt konkret...och intressant...och signifikativt för den "nya" skolpolitiken.

Fredrik Svensson said...

Richard: Nu sa han det igen på Agenda :-)