Monday, August 13, 2012

Tankar om föredrag...

En bra uppstart är viktig. Det verkar som att det ofta är just i starten som mycket avgörs. En bra start kan många gånger ge den energi som krävs för att man snabbt ska hitta rätt. Det gäller nog det mesta. En bra anpassad morgon kan avgöra hela dagen, dom rätta inledande orden resten av mötet eller en inspirerande terminstart som skapar entusiasm inför året som kommer. 

Eftersom jag föreläser så får jag ofta förfrågningar om att föreläsa på upptakten till terminer eller verksamhetsår.  Föredrag för mig handlar om att inspirera och skapa det engagemang och energi som senare måste kanaliseras i kolaborerande situationer lärare och rektorer emellan.

Ibland hör jag människor säga att föredrag sällan betyder något egentligen, att det är som ett tomtebloss där bara en bränd kall stump är kvar efteråt. Men efter att ha föreläst aktivt sedan 2004 så vet jag trots allt hur betydelsefullt ett föredrag kan vara. Hur människor vaknar till och till och med påbörjar resan att omvärdera delar av sina egna övertygelser. Det är det ett bra föredrag gör, rör om i grytan. Ett bra föredrag kan inte gillas av alla, och finns det inte ett par därute som ser jäkligt sura ut så vet jag att jag inte gör särskilt bra ifrån mig. Några måste helt enkelt bli förbannade, det hör till sakens natur.

Det är också viktigt att säga i detta sammanhang att ett föredrag inte ersätter återkommande långsiktiga processer som lärande diskussioner eller olika former av samarbeten i arbetslag. Föredrag är energiinjektioner och/eller i viss mån kanske informationssituationer.

Det främsta syftet med föredrag (i min värld) är att väcka nyfikenhet och få åhörarna att ställa frågor som de kan ta med sig vidare på vägen. Det handlar INTE, som en del tror, att leverera svar på vad som är sanning i egentlig mening. Det är frågorna som är viktiga. 

Idag föreläste jag i Viks Skola på Värmdö i regi av TÄNK OM och det blev 1,5 timme historieberättande och exemplifierande om hur världen förändrats, hur "fat and happy" vi är i Sverige, hur goda förutsättningar vi trots det har i den svenska skolan, hur viktigt det är med kreativitet i lärandet och mycket annat i allsköns kuckelimuck-blandning. Provokationer blandat med humor, självutlämnande och forskningsförankrad fakta paketerat i ett rasande uppsluppet tempo, som är lite av min melodi. Det är så jag vill ha det, gärna lite omstrukturerat också, som extra krydda. Det hela avlöpte enligt plan och personalen på Viks Skola såg ut att hänga med från början till slut.

Efteråt kom flera lärare fram och sa att det var ett jätteintressant föredrag. Spännande, allvarligt och humoristiskt på samma gång. Men framförallt, sa det, så var det inget som de hade förväntat sig.

"Vad menar ni", undrade jag.

Det visade sig att de hade förväntat sig att det skulle dyka upp någon torr gubbe som monotont läste innantill om något dödande trist på sin aldrig sinande "powerpoint" eller att de skulle anteckna exakt hur man hittar i menyerna i olika dataprogram m.m. För så hade det varit tidigare.

På vägen hem funderade jag över vad de egentligen sa, och jag kände mig glad för att det hade gillat just den här uppstarten.

För det är viktigt med en bra uppstart, även för mig...

No comments: