Här kommer ett utdrag:
"Dessa saker bildar ett allt konstigare mönster. I ett öppet kunskapssamhälle kan det inte vara rimligt att skolans folk alltmer sluter sig, legitimerar varandra och gör sig oberoende av intellektuella impulser och växelverkan med andra kunskapsyrken. Dagens skola eller dess lärarkår är inte alarmerande "dålig". Men för framtidens skull krävs att vi bryter med tankefiguren enhetsläraren.
Det som pekar framåt är att se läraren som en kunskapsarbetare - i vitalt samspel med andra kunskapsarbetare. Skolan kan inte få bli ett allt slutnare system. Tvärtom skall systemet öppnas för impulser från vetenskap, praktisk erfarenhet, världen utanför Sverige och alla de varierade erfarenheter som finns att tillgå och som unga människor behöver bli förtrogna med.....
.....Gemensamma krafter bör sättas in för att en lärares livskarriär ska bli mer omväxlande och utvecklande. Förhoppningsvis kan en ny grundutbildning skapa en aptit på ständigt nya kunskaper inom akademin, liksom ute i samhällets olika praktiker. Den viktigaste delen av lärares livslånga lärande består i berikande växeltjänstgöring. Att under ett par år åt gången, men med en bibehållen grundidentitet som lärare, få arbeta som till exempel utvecklingsingenjör, datorförsäljare, journalist eller biståndsarbetare borde vara normalt för en lärare i den svenska skolan, inte som nu sällsynta undantag. Berikad med impulser och nya kunskaper återvänder hon/han sedan till skolan, kanske till något förändrade uppgifter. "DN 2006-08-20
Hela artikeln
Fler bloggar om:
Skolpolitik Skola Utbildning Skolan Grundskola Rektor Lärare Jeppesen
No comments:
Post a Comment