Thursday, August 24, 2006

Karma, en budistisk munk, Hammid Ghatan och skolledare

Idag hade vi annorlunda besök på vår rektorsutbildning. Vi hade bjudit in en buddistisk lama vid namn Karma som via tolk berättade om Buddismens annorlunda perspektiv kring lärande och förhållningssätt till olika saker. I deras perspektiv finns väldigt mycket att lära för oss. Ett exempel är hur vi förhåller oss till negativa tankar och positiva tankar och hur vi kan bli mycket mer effektiva utan att stressa mer. Flum? Nej inte alls. Tror du det så säger det en del om din egen inskränkthet och ovilja att tänka i nya banor :-)

Innan dess gick Per Hammid Ghatan, läkare och hjärnforskare på Karolinska, igenom förskningen kring hjärnan och hur hjärnan fungerar i lärandet kopplat till de pedagogiska teorierna. Dessa båda forskningsområden har aldrig riktigt mötts tyvärr, området hjärnan är ganska nytt och fick aldrig plats riktigt i pedagogikens urmoderteorier. Det finns en del litteratur kring detta men inte mycket. Hur som helst blev eftermiddagen väldigt spännande sett utifrån de olika perspektiven som anslogs. Tanken är nu att skolledarna i resten av utbildningen skall låta dessa perspektiv sjunka in för att därefter kopplas till deras eget ledarskapet.

Annorlunda och väldigt intressant....Tack Ghatan för att du fick oss att göra detta i skolledarutbildningen.

Obs...Mannen på bilden är en annan känd Buddist vid namn Dalai Lama... Obs

Fler bloggar om:

3 comments:

Anonymous said...

"Ett exempel är hur vi förhåller oss till negativa tankar och positiva tankar", skriver du. Ja, där känner man igen sig. Har en tendens att se allting i svart eller vitt. Dags att fokusera på rätt mental inställning.

Fredrik Svensson said...

En poäng laman hade (nu ser jag att jag nästan låter new agemässig ha ha ha) var att tankar är omöjligt att hålla kvar, tekniken är att låta de negativa glida bort och då åter fokusera positivt...

Nej jag sysslar inte med Yoga, jag tycker bara tanken kring detta är mycket intressant sett ur ett skolperspektiv. Vilka tekniker har man i skolan för att få eleverna fokuserade efter en tonårsrast till exempel? :-) Hur gör vi ?

Lite influenser från detta område kanske kan skapa bättre förutsättningar i undervisningssituationen.

Anonymous said...

Hej jag har skrivit ett inlägg som jag även har länkat till dig ifall det inte är ok. Kan du skriva till mig om det.
http://blogg.aftonbladet.se/961/perma/85515/
mvh anki