Thursday, August 24, 2006

Universitetsstudier och uppdrag granskning

I uppdrag granskning SVT igår framfördes att universiteten förlorat i kvalitet de senaste 10-15 åren sedan 50% målet infördes utan ökade resurser, dvs att hälften av eleverna i skolan skall in på universitet. Vi har nu 400 000 studenter mot tigare 150 000 kanske? Dels urlakar detta universitetens kunskapsutveckling och dels sänks kraven eftersom univerdsiteten får sina pengar för examinerade studenter. Därför kan man idag tex få poäng på vissa utbildningar bara genom att närvara eller lämna in något överhuvudtaget. Jag hörde om en tjej som lämnade in en mapp med fyra sidor ur telefonkatalogen och blev godkänd. Ingen öppnade mappen.

Till detta skall läggas att den kunskap vi idag äger i västvärlden nu hämtats in av Kineserna, vilket betyder att värdet på denna kunskap sjunker för varje månad.

Arbetslösa akademiker kommer vi att få vänja oss vid. För ett år sen eller något sådant skrev jag att politikens syfte med att att 50% skulle in i universitetsstudier inte var något annat än en väldigt smart arbetsmarknadsåtgärd för att sänka arbetslöshetstalen. Folk sysselsätts och betalar själva genom studielånet, staten slipper och blir istället sparbank åt sig själv. En generation luras...

Båda dessa saker är en tickande bomb mitt i en globaliseringen och måste ändras snarast. Att värdet på nuvarande kunskap sjunker kan bara hanteras genom kunskapsutveckling på universitet och att vi utvecklar nya sidor hos oss som tex kreativitet, idérikedom, tasigförsamhet, innovation etc...

Och detta måste ske över hela utbilödningssystemet, från förskola till universitet.

Samtidigt ropar andra politiker om att vi skall backa tillbaka till en skola med tjocka livsrötter i 1800 talet. Strutsbeteende....

Fredrik Jeppesen
Lobbyister: (När vi tar ideér härifrån kom ihåg att nämna källa)

Fler bloggar om:

4 comments:

Anonymous said...

Används dina förslag o argument i den politiska vardagen? Tänkte på sista raden du skrev.

Fredrik Svensson said...

Jo det händer. Värst är väl ett partis kampanj om framtida nyheter...

Anonymous said...

Hävda upphovsrätt och stäm dem. På ett multimiljonbelopp. Sedan kan du dra dig tillbaka till en skön skärgårdsö och fila på dina memoarer.

Anonymous said...

Såg också programmet, men det provocerar faktiskt inte mig så mycket att en universitetsutbildning inte per automatik leder till ett arbete till exakt det jag utbildat mig till.

Jag är själv inne på min andra högskoleutbildning, en beteendevetenskaplig utbildning vid Stockholms Universitet. Jag är så oerhört glad över vilka insikter den har gjort och fortfarande ger mig. Även om jag VET att det inte kommer bli lätt med jobb när jag är färdig. En universitetsutbildning är en investering i mig själv, som jag aldrig skulle vilja vara utan. Fastän jag finansierar den med studiemedel och går en hård arbetsmarknad till mötes.

Min första utbildning var faktiskt grundskollärarutbildning som jag var färdig med för 12 år sedan. En del var bra med utbildningen, men mycket var också i behov av förändring.

Heja universitetsutbildningar!!!