Saturday, March 27, 2010

Problemet är djupare än det verkar....


Uppdrag granskning 24/3 redovisar på ett gripande sätt hur ett helt samhälle tar ställning för en pojke som våldtagit en 14-årig tjej, en flicka som dessutom kränks aktivt på nätet i stor omfattning. I programmet intervjuas rektorn för Bjästaskolan vars skolledning och lärare kommit fram till att skolan bland annat skall hålla sig "neutrala" (icke aktiva) i de fall våldtäkter sker på skolan och om eleverna kränkts grovt på nätet. Händelser som båda kräver tydliga ställningstagande stöd och hjälp. Trots att händelserna engagerat hela det lilla samhället så väljer skolledning och lärare att ducka för det hela och gömmer sig bakom "pågående utredning".

Men det handlar om betydligt värre saker tror jag. I värsta fall om okunskap och ointresse för barn och ungdomar. Man häpnar över det man ser och hör i inslaget.

Uppdrag granskning: “Varför har ni inte blivit bättre på att vara ute på internet på ett år? Ni har haft ett år på er sen händelsen?

Rektor: “Där handlar det om att utbilda personal också, i det här.”

Uppdrag granskning: “Utbilda personal? Det är internet. Det är bara att gå ut och titta och läsa det som står där.”

Rektorn: “Ja, men alla är inte inne på den arenan. Så är det.”

Rektorn tydliggör för oss tittare något som vi som intresserat oss för skolans koppling till samhällsutvecklingen pratat om de senaste 10-15 åren, nämligen att skolan på många håll alienerar sig från det som händer utanför timplanen och skolors fysiska väggar. Det rör inte skola tycks vara den gängse hållningen.

Det som är viktigt att tillägga här är att detta inte på något sätt är unikt för Örnsköldsvik eller Bjästaskolan utan en brist som tyvärr finns i en majoritet av svenska skolor, även om det finns många fantastiska undantag. Nämligen bristen att man inte "hunnit" ta sig in på arenan internet. Man låter sig i programmet förstå mellan raderna att det handlar om att skolledning och lärare inte gått "kursen". Vadå för kurs? Internetkurs? Behövs kurs i internet? Eller behövs en dator till alla lärare, till att börja med? Är det så att skolan inte fått samma möjligheter som övriga samhällsmedborgare som sedan 90-talet utforskat och använt internet dagligen helt på egen hand. Nej skolans personal har haft exakt samma verklighet och möjlighet att leva i som alla andra. Men det är inte hela förklaringen, eftersom de skolor som förstått har investerat i tillgänglighet till information och ungdomars kultur- och kommunikationsvärld.

Det rör sig om ett djupt system- och kulturfel

Hur kan det annars komma sig att en organisationskultur som har hela sitt existensberättigande liggande i insikten om lärandets vikt inte självt lever efter det och ser till att hålla sig ajour med så viktiga saker som "den arenan" (internet)? När internet dyker upp på den pedagogiska himlen blir inte den första tanken i det pedagogiska etablissemanget "gud så spännande, detta måste vi dra nytta av" utan "gud så hemskt, hur förhalar vi det här"...Det hela grundar sig i en oerhört stor brist i ledarskap och samtidstänkande, något alla pedagoger och skolledare egentligen är beroende av i en målstyrd skola.

Händelsen runt Linnea är, för mig, ett tydligt exempel på hur skolan i allt väsentligt brister i samhällskoppling och vikten av att vi verkligen måste göra allt vi kan för att modernisera skolan.

Därför föreslår jag att regeringen börjar med att skaka fram resurser till följande:

  1. en djupgående ledarskapsutbildning för hela den svenska skolan, det är dags för en "dammage control"
  2. att utrusta samtliga lärare, kuratorer, skolledare, vaktmästare, skolsköterskor m.fl med varsin bärbar dator
  3. tillser att kommunerna skriver i det kommunala uppdraget att skolorna skapar moderna lärsituationer för alla verksamma i skolan där internet har en central viktig roll och utgångspunkt
  4. skapar en nationell "best practice bank" så goda exempel sprids, framförallt till skolor allra längst bak i utvecklingen


En nödvändighet för att detta skall ske är att utbildningsdepartementet, oavsett partipolitisk färg, skruvar fram klockan en så där 20-30 år (till 2010) och börjar fundera över framtidens skola, pedagoger och målsättningar.

Wake up !

Ja jag är nu ännu mer förbannad...

Notera också på bilden från Uppdrag granskning att Caligula är högst närvarande med sin ande...

Läs också Skolväskan

7 comments:

Thorun said...

Så rätt och så enkelt du uttrycker det många av oss vet och ser dagligdags. Håller helt och hållet med och säger som du: Wake Up! Till alla som behöver en spark eller två får att inse att det är NU och IMORRN allting sker och INTE igår...

annemarie said...

Ja, jag är också bedrövad. Det går inte att varken blunda, förklara sin okunskap, inte vara civilmodig... A-M

Kristina said...

Jag mådde så dåligt i går kväll då jag sett uppdrag granskning på tv-play
jag är distrikssköterska sen många år och har sett många trasiga familjer, min syster är rektor på gymnasieskolan i sandviken, hon skulle aldrig acceptera dylikt, med hjälp av sina lärarkolleger skulle hon samla alla för ett krafttag mot denna mobbing av flickan
Sen en sak till denna kille måste ha en störning, då han sätter sig på hennes armar och gör det han gör,... jag tänker på mina egna barn och deras kamrater, det är nog så långt borta från deras värld man kan komma, det här är något fel sen barndomen,.. vad vet jag ej, sen att våldtäcktskillens mamma startar en hatkampanj på facebook ?? hur gammal är hon då?? och vilken tanke hade hon, ja det finns mycket att skriva om detta
Jag hade i alla falla svårt att sova sen i natt
Rektorn och prästen blev jag såå arg på hjärtat slår av ilska

Unknown said...

Tror att scenen i reportaget när rektorn placeras framför skärmen och genom reportrarnas försorg får Facebook i ansiktet blir en slags urscen för ett skifte i svensk debatt och handlingskraft inom området. Låt oss nu också ta denna handlingskraft till de pedagogiska och relationsbyggande områdena. Kompetenserna finns. Modellerna för hur vi går vidare finns. Processledarna väntar ute i kommunerna...

Blossing said...

Heja!

Anna-Karin said...
This comment has been removed by the author.
Anna-Karin Frisk said...

..och samtidigt blir det rätt komiskt att när Björklund ska kritisera britsten och okunskapen kallar inläggen på Facebook för "mail"...

Det är kanske inte så konstigt att tillsättningen av rektorer fortfarande har ekonomin och inte de didaktiska frågorna(i relation till samhällsförändgingarna)i fokus...