Sunday, September 03, 2006

Japan och Svensk skola

Jag har ända sedasn 2005 bloggat om Fredrik och Teo Härén som gör fantastiska föreläsningar om kreativitet. Jag har också nämnt att Asiater i mängder kommer till Sverige på studiebesök för att lära sig av vår Svenska skola, som av både Kinseser och Britter anses vara i världsklass. Förutom våra resultat i PISA då kanske, som bara måste förbättras. Men de har insett att vår skola tar utgångspunkt i helrätta perspektiv och att resultaten kommer då alla arbetar strukturerat efter våra läroplaner. Och det är här skillnaden ligger, inte i första hand "hårdare tag".

Detta hittade jag i en av Häréns krönikor:

"24/8 Ett japanskt mail om den svenska skolan 2006-08-24

I morgon ska jag föreläsa om vikten av kreativitet för rektorer i Göteborg.
Idag fick jag ett mail från en universitets-student i Japan.
Hon skrev: I read your book "IDEBOK 1" yesterday and I was really impressed.

Then, I got one idea.

I would like to establish a school where we do not teach subjects such as English, Math, Social studies,,,etc

In current Japanese education system, there are bunch of problems are happening, such as students' withdrawal from school, suicide, NEET, and murders by students.

I feel these problems are messages from kids "Something is wrong in education or society"."

Hon skrev sedan att hon nu skulle flytta till Växjö (!) för att läsa ett sista år. Hon hade valt Sverige för att Sveriges skola var känd för att vara "the best". Och hon skrev:

"Maybe the school I dream exists in Sweden already!!

I don't know if I can achieve my dream but it is worthy giving a try."

Att Sveriges skola har gott rykte så långt bort som Japan tycker jag är roligt. Jag tror jag ska läsa lite ur mailet jag fick idag när jag föreläser för rektorerna i morgon. Och sedan pusha dem att satsa ännu mer på att skapa en skola som skapar kreativa, tänkande människor. Och inte bara kunskapsrobotar.
Fredrik Härén


Intressant och mycket spännande tycker jag.


Fler bloggar om:

No comments: