Tuesday, September 12, 2006

Engagemang och arbetsglädje....LUST !


Det var naturligtvis glädjande att Skolverket kom med denna rapport just nu. Särskilt som min bok och de föredrag jag hackar omkring med i Sverige handlar om just detta. Längre in i rapporten trycker man dessutom ytterligare på skolledarskapets betydelse kring detta med utveckling, mål och resultat. Klicka på länken nedan och läs denna rapport....och begrunda framförallt dess betydelse.

Lärarutbildning viktigt men inte tillräckligt för att nå alla elever

"Att lärarna har lärarutbildning och utbildning i det ämne de undervisar i påverkar elevernas resultat positivt i svenska och engelska i årskurs 9. Detta visar en ny studie från Skolverket som presenteras idag. Studien visar vidare att även lärarnas engagemang och arbetsglädje har samband med bättre resultat hos eleverna. Lärarnas tilltro till sin egen kompetens har också betydelse för elevernas lärande. Men samtidigt visar utvärderingen att även lärarutbildade lärare behöver mer kompetens för att nå de lågpresterande eleverna och för att ge dem det stöd de behöver."

Pressmeddelande Skolverket 12 september 2006

Fler bloggar om:

3 comments:

Annelie said...

Förhoppnigsvis är en av slutsatserna man kan dra av detta att behörighet och pedagogisk utbildning är av betydelse för elevernas utveckling, ofta verkar det som om vem som helst tros kunna kliva in som lärare. Oroande däremot är ju att vi lärare inte tycks nå de svagpresterande.
Men oerhört intressant tycker jag det är med rektors roll, för visst saknas rektor i den dagliga pedagogiska verksamheten!

Bengt said...

Fredrik: Håller fullständigt med dig. Lärarutbildningarna är inte i fas med resten av samhället. En sak som slår mig är hur lärarna ska slåss med uppmärksamheten.

Creating passionate users har en bra bild och inlägg kring varför man måste vara provakativ och unik. Det här gäller även i skolan.

http://headrush.typepad.com/creating_passionate_users/2006/09/be_provocative.html

En sak som saknas är dock skapa relation till din mottagare...det är oerhört viktigt.

Fredrik Jeppesen said...

Susanne: Jag vet att vem som helst inte kan kliva in i skolan och lyckas som lärare, tvärt om. Däremot är examen inte alltid en garant för kvalitet. För det mesta är det naturligtvis det, men inte alltid. Men det är ju en andra slutsats i rapporten från skolverket som är verkligt intressant. En engagerad och positiv examinerad lärare är mer framgångsrik än en examinerad negativ och oengagerad dito. Slutsatsen borde vara att engagemang och arbetsglädje också spelar roll, vid sidan av "behörighet". Något det sällan debatteras om från de etablerade aktörerna. Jag tycker att alla engagerade och stolta lärare ska sträcka på sig! Det är rapporter som dessa som påverkar lärares status.