Wednesday, February 13, 2008

Polis, skolk och hundpratare....

Ungdomar som totalskolkar visar med hela sitt väsen att de inte trivs och inte vill vara med. De pallar inte! Ofta för att de mår riktigt dåligt. Och därför bör de naturligtvis bestraffas med hjälp ett av statens tuffaste tvångsverktyg:

"hämtas av Polis"

(läs mer på Aftonbladet)

I min värld handlar det naturligtvis om helt vanlig populistisk skolpolitik och inte så särskilt mycket om en klok analys av hur man hjälper dessa ungdomar och deras kompisar. Kompisarna som kanske ströskolkar då och då och ju antagligen ska känna pressen att om man är frånvarande så kommer polisen och plockar en. Alla skall tydligen känna att frånvaro är att likna vid grov kriminalitet. Har vi hört det förr?

Är det verkligen detta som svensk skolsystem skall ägna sig åt? Var det inte lärande, motivation, engagemang och så vidare?

Detta ett tydligt exempel på behovet av utbildning i kreativt tänkande hos målgruppen skolpolitiker. Alltså hur man skapar nya idéer som löser knutarna och inte bara flyttar dom längs med snöret....

Det känns helt enkelt som behaviorismen härskar istället för humanismen som står i fokus i läroplanen. Pavlovs hundar har väl aldrig skällt så mycket som just nu. Kan inte killen i TV-programmet "Mannen som talar med hundar" göra en insats här nu en gång för alla....?

3 comments:

Svensklärarföreningen said...

HELT ÖVERENS MED DIG: Anne-Marie

Meta said...

Men inte ens hundar uppfostrar man bäst med bestraffningar ... det är belöningar och uppmuntran och ögonkontakt ... och en och annan godisbit bara för att de är så fina.
/Janis

Peter Perskull said...

därtill har man som lärare redan idag en skyldighet att kontakta sociala myndigheter om man misstänker att eleven far illa. En total vägran att gå till skolan tycker jag definitivt skickar vissa signaler om att elevens situation inte är bra.