Saturday, February 23, 2008

En fråga....

Idag hörde jag Linda Lampenius på TV4 morgon som talade om att hon vuxit upp med hårda krav och inga som helst förlustelser, hon hade till och med aldrig haft sommarlov. Hon talade också om en fiol-lärare som "körde" med henne och drillade henne mycket hårt. Linda är idag en mycket duktig violinist som älskar sitt instrument. Men nu kommer det riktigt intressanta. När hon på frågan om hon skulle kunna tänka sig att köra lika hårt med sina barn så säger hon att hon inte skulle det, för det måste vara roligt (för att man skall må bra och lära sig). Hon menar att man kan bli duktig genom drill och att bli pushad, men man anar också att hon menar att man blir bättre om man mår bra och har roligt. Så hon sa, lite skämtsamt, att hon skulle vara med på barnens lektioner, träningar etc och skälla på den som är elak mot barnen...

Men min tanke blev faktiskt en annan och det handlar mest om detta med kul. Varför är kul ett så laddat ord? Om man pratar med Carolina Klüft skulle hon säkert säga att man blir världens bästa sjukampare om man har kul på träningen. Alla band jag spelat i som ung och som lät bäst var de band där vi hade som roligast när vi spelade. De flesta forskare som lyckats med något stort säger alla att man måste tycka det är roligt för att kunna lyckas. De som trivs med sina arbeten tycker nog allihop att de har kul på jobbet.

Men varför har vi inställningen om skola att det inte behöver vara roligt för att man skall lära sig?

Är inte detta ett mysterium? Behöver man inte tycka att det är roligt att lära sig avancerad matte och för att bli riktigt kunnig matematiker? Hade Carolina Klüft blivit världens bästa sjukampare om hon tyckt det där med träning var "gööööörtråkigt"? När lär du bäst? När du har ont i magen och blir pressad att göra saker du inte förstår varför du måste göra? Knappast, för du är vuxen. Eller ja kanske, för att du är just vuxen och har gett upp i din bitterhet? hahaha.... Men om du var 14 år och hormonerna är i världskrig då? Då kanske lösningen är att få höra:

"nej men allt kan väl inte vara kul heller? Hur skulle det se ut?"

Ja hur skulle det se ut? Helt fantastiskt skulle jag tro.

Vad tror du?

9 comments:

Meta said...

Det tror jag också! Och då slapp vi läsa några fler "skolans kris"-reportage!

Himla bra artikel häromdagen, förresten, den gjorde mig glad!/Janis

Martin said...

:^) Ha, dem slipper vi nog inte på ett tag, Janis!

Kul tycker jag är ett banalt ord, särskilt om det leder till att lärare tolkar kul på ett kul sätt. Jag kommer ihåg ett skolradioprogram jag såg - en klass i franska hade gjort en film på franskan, snyggt, fint, bra, kreativt, säkert kul!!! Men inte särskilt MENINGSFULLT när man börjar gymnasiet och upptäcker att man inte hänger med i franskan.

Det man tycker är meningsfullt och ger något tycker man ju på något sätt är just kul. Jag tror det är här vi hittar Carolina Klüft: det är säkert inte kul att träna sju dagar i veckan, men det känns meningsfullt för man jobbar på sitt uppställda mål.

Och det är kanske också här vi hittar Lampenius - var det värt det? Känns det meningsfullt att bli trackad av elaka lärare? Kunde man gjort på något annat sätt?

Så nej, att få "nej, men måste allt vara så kul då", är inte roligt att få i ansiktet. Men - däremot är vi skyldiga att kunna säga att det finns en mening och ett syfte med de val vi gör i klassrummet - det är förfärligt att som elev i efterhand upptäcka att man varit utsatt för en kul - men meningslös - förvaring.

Svante said...

Jag tycker att mitt jobb är roligt, men det innebär inte att jag alltid har roligt på jobbet. Det finns även moment som är långtråkiga eller jobbiga, men som måste göras för att allt skall fungera.

Jag inbillar mig att det är likadant även i den bästa av skolor, eller?

Meta said...

Viktigt det som sägs om "kul" (för "hänga gubbe" t.ex. tycker ju många är "kul" ...)
Men jag tror alldeles säkert att Fredrik menar kul som i meningsfullt, där det nödvändiga slitet ingår - för är det "kul" så köper man mödan. Semantik är inte lätt!
/Janis, som inte knäpper Martin på näsan (aldrig!), bara funderar över vilka ord man kan använda sig av som är "glasklara" - finns de överhuvudtaget?

tråkmagistern said...

Min uppfattning är att du inte vet vad du talar om. Jag läser din profil och ser att du inte har det minsta lärarerfarenhet.

Dessutom blandar du ihop olika saker. Inte ska man väl bli världsbäst på allt det som man lär sig i skolan. Även den som inte ska bli matematiker måste kunna procent och enkel addition och subtraktion.

Fredrik Svensson said...

Kul= Något som har en mening

Bra !! Tack Meta (Janis, Martin och Svante

Tråkmagistern: Nej jag vet nog inte det, vad jag talar om alltså !

tråkmagistern said...

nej det märks

Anna said...

Jag hör nog till en av de få procent av Sveriges ungdomar som tycker det är roligt med skola. Detta är en utveckling som tog sin början då jag började gymnasiet, då jag fick en chans att förverkliga sådant som jag fann intressant.
Tidigare hade jag ett genomsnittsbetyg på G. Jag trivdes aldrig i högstadiet, och det avspeglades tydligt i mina betyg. Men livet tog sin vändning, och nu på gymnasiet har jag inte bara fått ett mycket högre snittbetyg; Jag lär mig så mycket mer! Om man finner något roligt, ja intressant till och med, så går det betydligt mycket lättare att lära sig.
Varför skolsystemet har så svårt att lösa denna ekvation ställer jag mig frågande till. För genom att göra skolan roligare, mer attraktiv för eleverna, så kommer de att se betydeligt mycket bättre studieresultat. Och jag tror även att klimatet i skolan kommer förbättras. För nöjda människor skapar minde intriger.

Anonymous said...

jo, det är så sant som du skriver
kul blogg

penzeln

bloggagratis