Wednesday, July 04, 2007

Tv-serien 24 och Dramaturgi + Pedagogik = Intressant

Dramaturgi + Pedagogik = Intressant. Jag har under min ledighet gett mig i kast med tv-serien “24”. Tänkte se alla säsongerna faktiskt och har redan rivit av två...ruggigt spännande! I januari startar säsong 7 i USA. Säsong 6 går nu på TV tror jag....

Serien innehåller det mesta av spänning, action, intriger, kärlek, humor och så massa manliga och kvinnliga hjältar och skurkar förstås. Rätt smalt kan man tycka, om man är inskränkt. Syftet med serien är ju just inget annat än att underhålla för att tjäna pengar och finansiera ytterligare serier. Och det lyckas den bra med.

En viktig del av en sån här serie är naturligtvis skapandet av karaktärerna som skall representera olika roller och funktioner. Karaktärer är viktiga, det är ju de som bär fram budskapen till dig som tittare. I skolsammanhang är oftast karaktärerna lärarna, och de får sina roller på Lärautbildningen, via kollegorna på skolan och lite varstans. Här finns beskrivningar av alla karaktärer i 24. Så karaktärerna är alltså en av de viktigaste delarna i dramaturgin.

Dramaturgi är i sig intressant, det handlar ju främst om att optimera tittarens eller läsarens upplevelse så att berättelsens syften blir klara. Dess ursprung kommer från Aristoteles och Homeros faktiskt, alltså inget att spotta på, och bygger på grundprincipen berättelsens start - mitt - slut. Där slutet görna skall vara den direkta kulmen och i en serie skall man gärna lägga in en s.k "cliff hanger" så man bara måste se nästa avsnitt eller läsa nästa kapitel. Eller komma till nästa lektion om det handlar om skolan....

Det dramaturgiska arbetet handlar tex om att ta bort tunga tråkiga transportsträckor som inte tillför något och berättelsen måste tydligt motiveras så att man förstår varför karaktärerna gör som de gör. Alla avsnitt i 24 är ca 40 min långa och minutiöst dramaturgiskt planerade...precis som många lektionstimmar i skolan, eller borde vara. Eller kan bli. Man kan naturligtvis som lärare och skolledare lära mycket av dramaturgernas sätt att bygga upp berättelser och sätt att skapa intresse. I vårt iPod-projekt med syftet att lyfta intresset för matematik startade vi upp med att delge alla 11 skolorna dramaturgins absoluta grunder med hjälp av dramachefen från STRIX-television. Det blev mycket uppskattat bland alla 25 lärare som var där. Kanske något för reformivrarna att kika lite på...

En sak som är cool med 24 är att man som tittare får känslan av att man är smart och kan tänka ut saker innan huvudpersonen, man blir bekräftad som tittare.

Elever som blir bekräftade blir också mer sugna på att delta...

Men ibland visar det sig att man har fel lik förbannat och man tänker "wow nästa gång". Man blir stimulerad och utmanad att fortsätta... Svår balansgång där kan jag tänka mig, så inte tittaren/eleven blir förnärmad och sur och vägrar mer. Och dramaturgerna i tex "24" lyckas fantastiskt bra med intresseskapandet, om man betänker att innehållet kunskapsmässigt i övrigt ofta är precis NOLL (förlåt inte helt noll alltid). Och det är också det som är så intressant. Tänk att finna kopplingen till skolan så att innehållet bärs fram och presenteras på olika sätt och med olika processer så att bättre effekt uppstår.

- Ha Ha Ha...det där är inget nytt! Har du hört talas om "Storyline" ? Det är gammalt och jag vet några som har provat och det funkar inte...

Jovist funkar storyline, som är ett slags pedagogiskt sätt att arbeta med ämnesintegrering där läraren och eleverna utgår från en berättelse som blir den röda tråden för eleven att förstå helheten efter. Den bärande iden är att lärande är en aktivitet som den lärande själv utför av egen fri vilja och utifrån det egna intresset (www.storyline.se).

Pedagogik och Dramaturgi härstammar från samma släktträd, men har utvecklats åt olika håll med olika uppgifter. Dags kanske att återigen låta dem mötas i detta decennium...

Se 24 och lär lite av den, ni kommer bli glatt överaskade....

Den Officiella hemsidan för 24
Lyssna på ledmotivet till serien här

Alla karaktärer i 24

Denna text skyddas av upphovsrättslagen och om ni får idéer härifrån så glöm inte att ange källan är ni snälla.

Fler boggar om:



4 comments:

Anonymous said...

Politiskt sett tycker jag att serien 24 är förkastlig. Våld löser de flesta problem och tortyr är ett välkommet förhörsverktyg.

Därmed inte sagt att jag inte förstår vad du menar. Man vet inom de första 15 minuterna om man vill se vidare på en film/serie. Lektionerna/terminerna bör fungera på samma sätt - som lärare vill man väcka intresset och hålla det levande under de timmar man har tillsammans. Dramaturgin har definitivt många gemensamma nämnare med pedagogiken.

(PS: Jag har sett de första fem säsongerna och lägger man politiken åt sidan, blir de bara bättre och bättre. Dramaturgiskt sett. DS) ;-)

Fredrik Svensson said...

*skratt* Som Jack Bauer skulle sagt: Chloe sätt upp en satelite surveillance på de där 15 minutrarna Fred pratar om...

:-)

Anette Jahnke said...

intressant inlägg......
drama och skola?
hört någon säga att "skolans verksamhet är som en opera utan början och och utan slut..."

ska genast kolla in IPod & matematik
= iMatte?

Fredrik Svensson said...

Det är nog som opera, dvs passar inte alla ;-)

Ja kolla gärna på iPod matten...det går riktigt bra !

:-)