
Serien innehåller det mesta av spänning, action, intriger, kärlek, humor och så massa manliga och kvinnliga hjältar och skurkar förstås. Rätt smalt kan man tycka, om man är inskränkt. Syftet med serien är ju just inget annat än att underhålla för att tjäna pengar och finansiera ytterligare serier. Och det lyckas den bra med.



En sak som är cool med 24 är att man som tittare får känslan av att man är smart och kan tänka ut saker innan huvudpersonen, man blir bekräftad som tittare.
Elever som blir bekräftade blir också mer sugna på att delta...
Men ibland visar det sig att man har fel lik förbannat och man tänker "wow nästa gång". Man blir stimulerad och utmanad att fortsätta... Svår balansgång där kan jag tänka mig, så inte tittaren/eleven blir förnärmad och sur och vägrar mer. Och dramaturgerna i tex "24" lyckas fantastiskt bra med intresseskapandet, om man betänker att innehållet kunskapsmässigt i övrigt ofta är precis NOLL (förlåt inte helt noll alltid). Och det är också det som är så intressant. Tänk att finna kopplingen till skolan så att innehållet bärs fram och presenteras på olika sätt och med olika processer så att bättre effekt uppstår.
- Ha Ha Ha...det där är inget nytt! Har du hört talas om "Storyline" ? Det är gammalt och jag vet några som har provat och det funkar inte...
Jovist funkar storyline, som är ett slags pedagogiskt sätt att arbeta med ämnesintegrering där läraren och eleverna utgår från en berättelse som blir den röda tråden för eleven att förstå helheten efter. Den bärande iden är att lärande är en aktivitet som den lärande själv utför av egen fri vilja och utifrån det egna intresset (www.storyline.se).
Pedagogik och Dramaturgi härstammar från samma släktträd, men har utvecklats åt olika håll med olika uppgifter. Dags kanske att återigen låta dem mötas i detta decennium...
Se 24 och lär lite av den, ni kommer bli glatt överaskade....
Den Officiella hemsidan för 24
Lyssna på ledmotivet till serien här
Alla karaktärer i 24
Denna text skyddas av upphovsrättslagen och om ni får idéer härifrån så glöm inte att ange källan är ni snälla.
Fler boggar om:
Skola Skolan Grundskola Rektor Lärare Läroplan Pedagogik Skolutveckling
Ledarskap
24
Dramaturgi
4 comments:
Politiskt sett tycker jag att serien 24 är förkastlig. Våld löser de flesta problem och tortyr är ett välkommet förhörsverktyg.
Därmed inte sagt att jag inte förstår vad du menar. Man vet inom de första 15 minuterna om man vill se vidare på en film/serie. Lektionerna/terminerna bör fungera på samma sätt - som lärare vill man väcka intresset och hålla det levande under de timmar man har tillsammans. Dramaturgin har definitivt många gemensamma nämnare med pedagogiken.
(PS: Jag har sett de första fem säsongerna och lägger man politiken åt sidan, blir de bara bättre och bättre. Dramaturgiskt sett. DS) ;-)
*skratt* Som Jack Bauer skulle sagt: Chloe sätt upp en satelite surveillance på de där 15 minutrarna Fred pratar om...
:-)
intressant inlägg......
drama och skola?
hört någon säga att "skolans verksamhet är som en opera utan början och och utan slut..."
ska genast kolla in IPod & matematik
= iMatte?
Det är nog som opera, dvs passar inte alla ;-)
Ja kolla gärna på iPod matten...det går riktigt bra !
:-)
Post a Comment