Sunday, April 19, 2009

Stäng inte av dem...

Följer med intresse bloggosfärens diskussioner om portning och avstägning av stökiga elever efter artiklar av den här typen.

"Regeringen vill att stökiga grundskoleelever ska kunna tilldelas en skriftlig varning eller stängas av från skolan. Syftet med de nya disciplinära åtgärderna är ökad trygghet och studiero"
Svensk Dagbladet 13 april

Låt oss konstatera att de flesta pedagoger vet att stökisar behöver stöd och hjälp med sitt beteende, de flesta av dem har problem och erfarenheter i ryggsäcken som behöver ersättas med värme, ombry och bekräftelser. Det är viktigt att förstå, tycker jag, att skolans uppdrag faktiskt är att utifrån varje elevs förutsättningar forma en skola som utvecklar individen. Det är skolans uppdrag. Om de begår brott så skall polisiära myndigheter utreda och lagföra. Att stänga av dem bidrar till utanförskap och utanförskap kostar. Enligt Skandias senaste utredning kostar det samhället mellan 360 000 kr och 1 600 000 kr per år, förutom från det lidande som personen själv och människor i dess omgivning tvingas utstå när problemen tornar upp sig.

Så låt oss nu sansa oss en smula i denna landspsykos och inse att vi måste ta hand om alla elever, att stänga av dem löser absolut ingenting.

Låt mig säga så här: 99% av de professionella pedagoger som jag känner delar min erfarenhet att det går att möta alla elever, till och med stökisarna, om man verkligen ser dem och bryr sig om dem.

Tydlig guidning och lika delar värme får de mest genomfrusna hjärtan att tina....

5 comments:

Morrica said...

Jag undrar jag, när de stängt av sina elever, hur tror de då att de ska kunna lära sig något? Och vart har de tänkt sig att dessa avstängda elever ska ta vägen? Hela förslaget fyller mig med en känsla av 'jaha, och sen då'? En obehaglig känsla av att man tänker sig att får man bara dessa människor utanför skolportarna så upplöses de där i atomer och problemet är löst. Och det vet vi ju, de flesta av oss, att det gör de inte, eller hur? De finns kvar, med alla sina frustrationer och behov och önskningar om att bli sedda och bekräftade som människor och individer.

Kortsiktigheten är verkligen på modet just nu i skolpolitiken, det kan aldrig vara bra i längden.

Fredrik Svensson said...

Kortsiktigt, snuttifierat och långt från verklighet....

annemarie said...

Jag är med... det är en tragisk utveckling - samtidigt som man stänger av för att man anser att eleverna inte ska vara där - så straffar man också för det motsatta - hämtar med polis om de skolkar ... jag får inte ihop det. Men som sagt - det är som du säger, vi vet att dessa ungar behöver stöd och hjälp samt mer av vuxna och ledande sammanhang.
A-M

Unknown said...

Avstängning är väl helt enkelt billigare än att ha extra resurser i form av fler vuxna i skolan - vuxna som träder in i situationer som dessa, med stöd och "ombry" (vilket fint ord!).
GÖRA något måste man ändå, det finns elever som skadar andra, och för allas säkerhet kan inte vissa utåtagerande beteenden få fortgå. Det tråkiga är då att göra genom att idka Robinsonpedagogik (Sara myntade uttrycket, på Saras betraktelser)i st för ombry.
/Janis

Fredrik Svensson said...

Robinsonpedagogik :-)