Friday, April 17, 2009

Sömnlösa nätter för skolan...

Skolministern ligger sömnlös om nätterna, men inte över att svensk skola håller på att bli ojämlik och att begreppet en likvärdig skola håller på att urholkas. Att det blir mer och mer uppenbart att valet av skola blir allt viktigare. Antingen väljs en skola med förutsättningar för ett modernt lärande med tillgång till världens resurser eller så hamnar ens barn i en skola där tiden står still. Kanske låter jag cynisk här men vi håller faktiskt på att få en skola som är tudelad. Och jag kan erkänna att jag faktiskt legat sömnlös flera nätter på grund av tankar som rör frågan varför vi inte ser till att få en skola som ligger längst fram i utvecklingen. Skolministern ligger också sömnlös om nätterna, men inte över datortäthet i skolan, står det i Svenska Dagbladet. Det är bra att han har svårt att somna på natten. Det vittnar om att han håller fokus på sitt jobb. Det viktigaste jobbet i ett demokratiskt samhälle. Men vad han ligger sömnlös och funderar över är ännu helt dolt i dunkel.

Jag har länge agiterat för och blir allt mer och mer övertygad om två saker:

1. Datorn och internetaccess i skolan är avgörande, från nu och framåt, för ett modernt lärande.
2. Vi är på väg mot ett informations- och kunskapssegregerat samhälle där några har fler och därmed större förutsättningar än andra

- Det är en icke oväsentlig skillnad mellan kommunala och fristående skolor när det gäller vilken utrustning de har tillgänglig, både för elever och lärare. Om man tar frågan om likvärdig skola på allvar så kan man ställa sig frågan vad detta återspeglar, säger Peter Karlberg, Skolverkets expert på IT-frågor.
Svenska Dagbladet 2009-04-17

3 comments:

Öpedagogen said...

Jag undrar varför dessa självklarheter som du skriver om, inte blir självklart. Vad är det som är så svårt att förstå? Även en skolminister använder datorn för att söka kunskap och hålla kontakt. Han om någon borde väl förstå!! Tydligen inte...

Peter Karlberg Blogger said...

Jag vet inte riktigt vad det är som är hindret. För någon månad sedan började Thomas Boström blogga - han stoltserade då med sin brist på teknisk kunskap, om jag minns rätt med att han nyligen börjat använda epost. Det är faktiskt möjligt att vi har att göra med något liknande.

Mattehäxan said...

Mina tankebana: "Skolans värld är en ensam värld" samtidigt som det är allas värld... Alla har gått i skolan så alla "vet" hur skolan är och vad den går ut på. Alla har koll på skolan och alla har åsikter. Puh... Samtidigt så speglar inte skolan samhället utan är ett eget litet stycke samhälle i sig självt. Japp, nu sticker jag ut hakan lite :-) Men faktum kvarstår att många dinosaurier påstår sig veta det ena och det andra om hur skolan bör vara. Papper och penna, ordning och diciplin, sitt på stolen och var tyst, träna och träna på samma saker... Skolan (generaliserat) är en instängd värld med egna mål som i många fall inte är relation med den övriga utvecklingen i samhället!

hm... Utveckling bör vara att öppna portarna och se för vem lär vi ut, vad lär vi, hur lär vi ut och vem lär vem?