Sunday, November 11, 2007

Han sa det igen i Agenda :-)

På Agenda sa Jan Björklund det nu en gång till (se tidigare inlägg). Dvs att det inte är viktigt att utveckla digital kommunikation genom nya medier (Internet) i skolan som redskap för lärande. En del av diskussionen i Agenda handlade om ifall det är viktigt att följa upp tidigare IT-satsningar i skolan så att lärare/rektorer får ökad kompetens om var ungdomar spenderar och utvecklar sina värdesystem. Dvs öka den digitala kompetensen hos pedagoger inte bara för att kunna lära modernt utan också för att kunna upptäcka ungdomar som mår dåligt. Jan nämnde att tidigare IT-satsningar tyvärr bara gjort att ungdomarna numera surfar och spelar spel. Så alltså inga fler IT-satsningar i Björklund-land. Samtidigt sa han också att det inte var bra att lärarna inte har koll på vad eleverna gör på nätet, i alla fall så tolkade programledaren Karin Hübinette Jan på det viset i programmets summering. Kanske har Jan ändå börjat fundera? Bra i så fall.

Tanken som rektorn i programmet lyfte fram, och som naturligtvis är helt korrekt, var att med ökad insikt och kunskap så kan vi möta, bemöta och och fånga upp ungdomar i tid och därmed arbeta förebyggande proaktivt. Självklart så måste skolans lärare och rektorer vara helt med på den digitala kommunikationens utveckling och inte gömma sig bakom att det är svårt med teknik.

Även Skolfront lyfte frågan i fredags i Svt där mediepedagogen Åsa Sundelin tryckte på det insiktsfulla att vi måste vara närvarande på de arenor där ungdomar befinner sig. Klokt! Men det betyder att skolan måste satsa på lära mer om internet och dess möjligheter. Hur skall vi annars kunna finnas där?

Jag tycker att det är bra att frågan nu lyfts alltmer men jag blir samtidigt bekymrad av att skolministern inte ser det många av oss andra ser glasklart.

Sen är det klart att det är mycket svårt att vara där särskilt tonåringar befinner sig. En del i utvecklingen handlar ju om att bryta med vuxenvärlden. Jag brukar ta det gamla exemplet

"vad händer nere vid kiosken"?


På tiden innan internet samlades vi som tonåringar nere vid kiosken och om de vuxna kom förbi bytte vi av olika skäl arena omgående. Men vetskapen om att de vuxna då och då rörde sig bland oss påminde oss om att vi inte var helt lämnade åt oss själva. I alla fall inte hela tiden. På nätet idag kan nog de flesta tonåringar vara hyfsat säkra på att ingen vuxen de känner dyker upp, och det är i de allra flesta fall bra, och naturligt viktigt. De behöver vara själva men de behöver också guidance då och då. Och ett skyddsnät. Vi kan inte erhålla guidance och skyddsnät om vi inte förstår dem och inte är där. Det här handlar inte om att kontrollera, det handlar om att finnas där, diskutera och att visa dem så att de vet var de skall vända sig när destruktiva händelser och varningssignaler dyker upp.

Facebook är en bra utveckling, kanske är det den snabbaste kompetensutvecklingen av en vuxenvärld genom tiderna. Många vuxna har äntligen fattat vad social interaktion på nätet innebär. För 6 månader sedan regerade okunskapen, nu är den på sätt och vis bruten även om vi har lång väg kvar.

Janne skaffa ett Facebook konto :-)


6 comments:

anna-stina said...

Ju mer man lyssnar till våra ministrar, ju mer känner man att hopplösheten breder ut sig. MEN - naturligtvis ska vi låta denna okunskap och bristande intresse bli en sporre för oss att arbeta ännu hårdare för att uppmärksamma de här frågorna! Och - jag tror också att Facebook kan bli en inkörsport till "tyngre grejer" ;)

Magistern said...

Huvudet på spiken, Fredrik! Men, jag tror inte Jan är så okunnig som han verkar, det är bara det att som så många andra politiker kan han inte ändra den utstakade vägen - utan det är bara att fullfölja vad han har påbörjat.

Sara said...

Fredrik, ta och styr upp ett möte med herr Björklund där du tar och talar lite vett med honom. Om någon ska få honom att förstå vikten av IT i skolan så är du rätt man att göra det!

IT-mamman said...

Det var det bästa du någonsin skrivit! Jag sitter här och gråter floder och applåderar.

Elev Axel said...

Herr Björklund sa i Argument igår:
"Om lärarna ska katederundervisa, föreläsa grupparbeta eller jobba med datorer i klassrummet. Det ska inte jag som politiker lägga mig i, det är en lärarfråga."
Nu vill inte Jan lägga sig i helt plötsligt ;O Han sa mycket smarta och lovande kommentarer också som jag är väldigt nöjd med:
"Men nu ska vi lägga om politiken. Vi måste höja resultaten i svensk skola. För det behövs nationella prov, det behövs utvärderingar o.s.v. Det är en rader av åtgärder som vi måste göra och de är ett brott med den tidigare politiken. Och kan vi starta enighet i Riksdagen så bred som möjligt frågor som detta så vill jag gärna medverka och ta initiativ till detta"
"När vi fattar dem beslut som vi kommer att göra under dem här närmaste åren kommer vi att lyssna på alla. Vi kommer lyssna på lärarorganisationer, skolledare, elever och oppisition. Vi kommer att lyssna på alla synpunkter. MEN, jag kan garantera att det inte kommer finnas en fortsättning på den politik som har förts hitills för den har lett till sjunkande resultat"

Woho! Tack Janne. Demokrati och inflytande åt folket! Nu tycker jag vi utvecklar lite bättre metoder.

PS. Janne har ett facebook konto, tyvärr accepterar han inte min vänförfrågan :'( DS.

Anita said...

Saras idé om att Fredrik fixar ett möte med herr Björklund låter superbra. Kan du inte fixa till ett möte med fru Franke också, hon som ska utreda en förnyad lärarutbildning. För jag tror även att nya generationers pedagoger behöver lära sig mycket om IKT - både rent tekniskt men också att använda IKT:n i ett ped sammanhang. Fler fackutbildade skolbibliotekarier som kan vara en brygga mellan pedagoger, ett undersökande och elevaktivt arbetssätt och eleverna. Men då ska inte skolbibl ägna sig för mycket åt bokupps,rutinarb osv utan åt ped arbete kring informationskompetens,källkritik, läs- och skrivutveckling, temadagar om barns och ungas nätkulturer osv osv