

Dr. Ian Shepherd, Abilene Christian U
En bra tanke men förändrar den lärandet till ett modernt sådant?
Nej naturligtvis gör det inte det, det är en alltför tunn idé om den står för sig själv för att driva själva lärandet vidare.

iPad sägs vara något mitt emellan en Mac och en iPhone, och det är ju på sitt sätt helt korrekt. Men samtidigt är idag allt trots allt att sammanfatta under begreppet "dator". Datorer med olika kraft, styrkor, svagheter, möjligheter, mobiltet och prislägen för olika målgrupper. Detta kräver att lärare, rektorer och förvaltningar sätter sig in i vad verksamheten (skolan) verkligen behöver för att kunna genomföra den pedagogiska omriktningen. Det vill säga vad ska vi ha för skola i ett 5-10 års perspektiv. Kanske blandas datorer med pekplattor som iPads, kanske beroende på verksamhetens art och hur man utvecklar sina lärsituationer. Kanske har man bara iPads? Det intressanta här är att lärandets behov måste styra. Och lärandet tar nu helt nya riktningar.
Om man går 1-1, en dator per elev, så förändrar det hela grundfundamentet som skolan vilar på. Det betyder att gamla invanda metoder för lärande i skolan måste bort till förmån för mer utvecklade arbetssätt.

I bästa fall lärde man sig nått i andra änden också.
Idag glider lärarens roll mer mot att motivera och ställa de relevanta frågorna som engagerar eleverna till att vilja lära sig att lära sig. Med funktionella pedagogiska teorier i botten och didaktiska angreppssätt in i lärsituationen så kan eleverna med hjälp av världen runt om börja lära på ett relevant sätt. Det handlar alltså till stor del om
"hur och med vilka syften formulerar jag uppdraget till eleverna"

Allvarligt talat. Om du ska lära dig något viktigt runt ditt arbete idag, hur gör du då? Ja din första tanke blir antagligen inte att leta efter en kurs att gå. Nej du väntar med det ganska länge och ser istället efter i ditt nätverk om någon kan ge dig råd om var du hittar information om aktuellt område. De flesta tipsen du får rör säkert källor på internet. När du har allt samlat så försöker du sen kanske förstå och processa det hela ur ett sammanhang, en verklighet, och sen sätta kunskapen i verket. Ofta sker detta kanske tillsammans med andra över nätet?
Och det är här valet av arbetsredskap eventuellt kan komma in i bilden.
Vill man inte förändra lärandet i sin skola kan man välja vad skit som helst, det spelar ingen roll. Ta det absolut billigaste du hittar och dela ut det bara. Du kommer snart märka att din strategi delvis höll, att inget särskilt hände i det pedagogiska arbetet. Men lite kommer dock förändras trots allt. En del goda saker flyter säkert upp adhoc men också en hel del mindre roliga överraskningar du inte alls tänkt på. Saker som strular till det för dig, för att du inte tänkte till innan.
Men vill man istället förändra lärandet utifrån framtidens krav på eleverna så bör man fundera igenom vilken skola man vill ha om 10 år? Hur lär vi i samhället då? Hur arbetar mina kollegor då? Inte så lätt att veta naturligtvis, även om vi kan ana vartåt vi är på väg. Däremot så vet vi följande ganska säkert:
a) Elever och lärare kommer inte vilja köa till en dator eller pekplatta
b) Elever och lärare kommer inte vilja ha långsammare datorer eller pekplattor
c) Elever och lärare kommer inte vilja ha långsammare internet
c) Elever och lärare kommer inte vilja filtrerad access till nätet
d) Elever och lärare kommer inte vilja ha svåradministrerade datorer eller pekplattor
e) Elever och lärare kommer inte vilja ha krångliga datorer eller pekplattor
f) Elever och lärare kommer inte vilja ha 10 virusprogram i sin dator eller pekplatta
g) Elever och lärare kommer inte vilja ha särskilt dyra program
h) Elever och lärare kommer inte vilja lämna sin dator eller pekplatta på jobbet/skolan

Att investera i 1-1 idag är att investera i lärprocesser, ingenting annat. Se till att parallellt med diskussioner om datorer och pekplattor som iPads etc också grundligt diskutera den pedagogiska omställning det innebär att ge elever och lärare full access till internet.
Satsa på en genomtänkt kompetensutveckling kring det pedagogiska tänket. Se till att få ut det bästa av den tid som nu stundar. Dessa val kommer att avgöra om din skola blir en skola som utvecklas eller blir en skola som i huvudsak iklär sig "Kejserliga kläder" och jobbar på som vanligt, med sina väldigt dyra skrivmaskiner.
3 comments:
Hei Fredrik.
Ser att du får många intressanta dagar, med många innspel ”over there”. Jag jobbar som lärare på en högstadieskola i Norge (sedan 12 år) Här i Norge har vi, som ni inte har, nedskrivet i läroplanen, att digitala färdigheter skall vara en av fem huvudkompetanser som en elev skal ha. (läsa, skiva, räkna, prata och IKT) Till trots för detta, och stora satsningar (investeringar i pc’er, smartboard, LMS’er,…) så har vi inte kommit i mål ännu. Det är som du avslutar med otroligt viktigt med en samlad kompetansutveckling. Det er många som är långt fram, men det är också många som står stilla, så länge de inte får kurser.
Som en verksamhetsledare sa: Om man inte tar den digitala revolusjonen på allvar så försummar man sitt jobb. Den digitala framtiden är här…. Vi skall utbilda barn för framtiden inte till dåtiden. Detta är bara ett av de kloka ord som jag har läst efter en nyligen avslutad konferans i Tromsø. Senter för IKT i utbildningen jobbar med detta.
Detta var några ord från landet i väst )inte så långt väst som du är…)
Mycket intressant :-) Lyssnade du på Åsa Sundelin i Tromsö?
Maila mig på fredrik@framtidskompetenser.se
:-)
Hej!
Gillar din blogg!
Jag arbetar som lärare för de yngre åldrarna och ligger nu i startgroparna för att dra igång ett 1 till 1 projekt med iPad i år f-3 till hösten. Är sugen på att åka till NY och studera hur de arbetar med iPaden men vet inte vart jag ska vända mig. Har du tips om ngn bra skola jag kan kontakta?
Jessica
Post a Comment