Thursday, June 26, 2008

Semestern stoppar inte allt!

Semester....betyder för många att strömbrytaren sätts på "av"...men hur går det till? Förtränger folk allt som har med jobb att göra? Jag vet inte, men det verkar så. Jag har dock aldrig begripit hur det går till. Och varför? Under semestern skapas ju oceaner av "space" att fundera i det tysta när man gjort allt det andra semesterliga.

På min semestervecka i Turkiet nu en vecka så har jag hunnit fundera över ganska mycket. Semestern är ju förknippad med avkoppling och laddning av batterier har jag förstått, men i min lilla lilla värld fungerar det sällan på det viset. Jag har ofta avundats er som kan "stänga av" och bara ägna er åt vad det nu är ni gör.

Själv har jag under min första semestervecka, samtidigt som jag kopplat av (!!!), inte kunnat låta bli att fundera över året som gått och det nya som kommer fram i augusti. Det som är bra med semester är att man får just tid till reflektion och långsam planering. Det kommer att fortsätta hela Juli för mig och vem vet (?), kanske blir det en ny bok. Jag har lite ideer på ny bok men sen skall ju inspirationen sätta in också.

Jag kommer inte heller att sluta blogga i sommar, för den som undrade. Nu i Turkiet har det varit lite si och så med internetuppkopplingen men på lördag är jag hemma igen. Då ska jag blogga om "att läsa ljudböcker"...en grymt bra semestersyssla....för även läsäss kan jag tänka mig har det svårt att läsa i solens motljus....

:-D

6 comments:

Anonymous said...

Skulle inte kunna uttrycka det mer precist, så är det för mig också. Semester = Reflektion, nya tankar och nya idéer. Tid att höja blicken och tänka tankar om nya kliv framåt! Självklart! På måndag har jag semester!

Mattehäxan said...

Hej du gamle

Dags att ge sig till känna och inte smygga runt på din blogg. Har passat mig bra att läsa och ha åsikterna i fred (för engångs skull), bara tycka en massa. Btw, cool dialog med hjärnsforskaren...

Semester, hm... jo man kan starta nya projekt som man senare kan använda i sitt jobb :-)

Ha det gott/ Johnna

http://mattestudio.blogspot.com/

Anonymous said...

Här stängs inte heller någonting av, någonsin. Det är tur att jag har min blogg som ventil annars hade det kanske gått illa..;-)). Nu sitter jag i den sitsen att jag till största delen får ta in mer än jag får "dela ut"..vilket innebär att jag längtar till den dagen då jag kan börja arbeta och använda mig av min numera något förtryckta kreativa sida..;-)).

Trevlig fortsättning på sommaren!

Anonymous said...

Hej

Det låter klokt med tankar och reflektioner, istället för "Jobbar du, du som är ledig?

Jag brukar sitta vid havet och höra vågorna slå in, samtidigt som mina tankar och idéer kring hösten tar form - det är grejer det!!

Trevlig sommar

Anonymous said...

Nord pool

Kraft därifrån

Solcell (tom fönster) energi (10% men dyrt) och värme (20% och billigt).
Fjärrvärme och saltkraft till vågkraft kanske och möjliga energiformer (fram till fusion någon gång)
Energilag = jfr i underversum (högre civilisation)= från människor (inrikta sig på rätt saker och energi = frigöra) till energieffektivitet (husfrågan och tex s politik = klimatskatt och energieffektivisering).

Erica said...

Jo, semester handlar väl att samla kraft inför språnget i augusti. Den som vill hoppa långt måste ta stor sats.