Monday, December 29, 2008

2009 och ny resa till SkolKina :D

Den nya boken är under produktion och min senaste Kinaresan har givit mig många nya infallsvinklar kring den framtida skolan. Framförallt förståelsen för i vilket sammanhang kompetens och kunskap blir konkurrenskriterier i den alltmer globaliserade världen. För så är det.

Kina är ett gigantiskt land med 1.4 miljarder invånare. Om 20% av befolkningen får högre kompetens och samma eller större kreativ förmåga så väntar en västerländsk utslagning av gigantiska proportioner. Dagens finanskris kommer antagligen att liknas vid rena högkonjukturen skulle jag gissa. Det är få nordbor som tänker på detta, särskilt beslutsfattare. Det är därför jag planerar denna nya bok. En bok med titeln:

"... Globaliseringens kölvatten"

Och jag har tänkt mig att göra två varianter av boken, en för oss som brinner för skola och en för de som brinner för frågor rörande arbetslivet eller "näringsliv". De båda böckerna får också i så fall olika titlar. En med titeln "Lärande i Globaliseringens kölvatten" och en "Jobben i globaliseringens kölvatten". Samma utgångspunkter men vinklade ur två målgruppers olika sätt att tänka, med ambitionen att de båda så småningom närmar sig varandra.

Nu väntar i alla fall en ny resa med start den 13 februari 2009. Fokus denna gång kommer att vara besök av skolor, företag, myndigheter och universitet. Dessutom kommer jag att försöka snoka upp skolor i Kina som kör "en till en" på olika sätt, dvs pedagogisk verksamhet som bygger på att alla elever har varsin laptop, oavsett det är ett Linux, Windows eller en Apple. Den gängse bilden hos 99% av svenskarna kring Kinesiskt skolsystem är ju att det är gammalmodigt och extremt auktoritärt med enbart traditionell utlärningsprincip. Vilket naturligtvis i de flesta fall stämmer mycket väl, men vad händer när Kineserna i sin hunger hämtar in även det pedagogiska försprånget som vi har med fokus på modern inlärning, kreativitet, kritiskt tänkande, demokratifokus, grupporienterat etc? Finns det Kinesiska skolor idag som är på väg att bli eller redan är toppmoderna? Naturligtvis. Och det är dem jag tänker försöka hitta och besöka.

Det sista fokuset blir ungdomskultur, musik och populärkonst och vilken betydelse det får för utvecklingen för de unga i Kina.

Ni som har idéer eller tips får mer än gärna dela med er av dem.

Boken kommer bli klar i vår och jag lovar bjuda in trogna bloggläsare till partyt som vanligt. Var och när det blir är fortfarande osäkert men det kommer antagligen att bjudas på nåt gott från Kina.

:-D

3 comments:

Peter said...

Låter som en spännande idé att vinkla samma utgångspunkter mot två skilda målgrupper. Ser fram emot resultatet. I sverige pratar vi ständigt om ungdomarnas digitala kultur med allt vad det innebär. Hur ser det ut i Kina, vad är deras motsvarighet till Facebook, Bilddagboken etc och hur införlivas den digitala världen i undervisningen? Kan kanske var något att fundera på, jag gör det i alla fall på Ellwes Fisk fast då i ett svenskt perspektiv. Trevlig Resa!

Mikael Wendt said...

Fredrik, hoppas du fått min kommentar annars får du gå till min sida och läsa den där du lämnade din.

Ha det bra, Mikael Wendt

Anonymous said...

Låter som en mycket spännande bok - och en spännande resa du har framför dig ...