Saturday, April 05, 2008

Hyper Intressant :-D

En ny utmanande KY-utbildning har startat i Stockholm. Med 12 år på nacken i Karlskrona flyttar nu Hyper Island med en filial in i Stockholm. Sedan ett drygt halvår är Mattias Hansson VD på Hyper Island och det är med förväntansfulla steg jag tar mig ut till Telefonplan för att besöka deras lokaler och se vad de hittar på. Mattias stötte jag ihop med första gången 1998 på Icon Medialab-tiden. Mattias sysslade då med nya medier och publishingfrågor, bland annat var han involverad i torget.se med nuvarande informationschefen på 3 Erik Hörnfeldt. Innan dess drev de klassikern Z-magazine.

Ett par år senare när jag var rektor i Botkyrka jobbade Mattias som VD på tv-produktionsbolaget Jarowskij Media och jag minns att jag var ute i Frihamnen och pratade med honom om en reality-serie på TV kring skolan men det blev inget inget av med det, Mattias förstod inte riktigt vad jag menade just då. Fast jag tjatade tills han fick skavsår i öronen. Inga som helst argument bet. Jag minns att jag skakade på huvudet när jag gick därifrån och tänkte

"varför fattar han inte att skolan är det viktigaste som finns?"

När jag för en tid sedan hörde att Mattias blivit VD för Hyper Island blev jag glad, för Mattias hansson är en utvecklingsorienterad entreprenör och igångsättare av stora mått. En sådan som behövs i skolvärlden.

Först vill jag säga att jag inte har några personliga kopplingar till Hyper Island av något slag, jag har följt deras utveckling med nyfikenhet på distans sedan start. 1998 träffade jag en av deras elever i ett TV-program om Internet och blev redan då förbluffad över deras sätt att arbeta. Hyper Island är ett starkt varumärke med en otroligt väl genomarbetad pedagogisk idé och process. Resultaten är alltid i världsklass och 100% av de som går igenom utbildningarna får jobb närmast innan de är klara. Nyckeln är att de har en kunskapssyn och koppling till verkligheten som tyvärr är helt unik. Vi pratade om det igår Mattias och jag därute på Telefonplan i deras lokaler.

Alla skolor borde ha denna kunskapssyn och Hyper island delar gärna med sig av sina metoder, deras sätt att jobba bygger på "Open Source" till skillnad från många andra skolor som är rädda för att visa upp vad de gör. Men det enda som betyder något i botten när det gäller konkurrens är långsiktig kvalitet och vad som kommer ut i andra änden, dvs RESULTAT. De fyra första veckorna innehåller inte vad vi menar klassiskt lärande utan lite förenklat rör det sig om UGL, Teambuilding, värdegrundsarbete, en hel veckas regelutarbetande och processträning. Det betyder att de har en elevgrupp som sen är sammansvetsad och målinriktad från start, och där sitter stora delar magin.

Ni som har möjlighet bör kolla in Hyper Island och se vad de gör. De släpper en del nyheter under nästa vecka också. Så håll korkisarna öppna. Det kan hända att de kan lära er en massa nyttigheter och klokskaper.

Själv tycker jag att det är hemskt roligt att Mattias Hansson tagit klivit in i skolfrågorna, han är varmt välkommen :-D

1 comment:

Anonymous said...

Hej fredrik, det är en oerhört intressant skola, jag har föreläst där, och var fullkomligt övertygad om att du gjort det tusentals gånger. Det är liksom en plats där du ska vara tänkte jag då jag besökte dem. Lika nyfiken och inspirerad som du var. Det var dock en annorlunda föreläsningsform för mig personligen och krävde helt andra saker av mig. Men en klar utmaning. Ros till skolan. Anne-Marie