Saturday, December 08, 2007

Handikappade och skola!

Det finns i vårt samhälle både kommunal skola och fristående skola, och båda skolformerna är till för alla elever, eller hur? Ingen nyhet. Kungstanken i skollagen är en likvärdig skola. Nice....

Utbudet av friskolor för handikappade är dock rätt så begränsat, det finns ett antal, men jämfört med för de icke handikappade är fenomenet friskola rätt så tunt. Det verkar helt enkelt som att den där gamla dängan "Är du lönsam lille vän" får en helt annan innebörd i det här sammanhanget?

Det speciella med det här är att jag och Anastelle Wieslander på Nöjesguiden diskuterade frågan oerhört grundligt i samband med att vi skulle förbereda en utbildning för en friskola inriktad på just handikappade. Anastelle skulle ringa upp skolledarna på skolan och ställa ett antal mer eller mindre obekväma frågor som vi spelade in och sen använde i utbildningen. Vi diskuterade frågorna innan på ett ganska djuplodande och rätt underhållande sätt på temat just "vilka handikappade är minst lönsamma?". För det är väl det frågan handlar om? Att friskola för handikappade är extra känsligt? Inte?

"Varför behöver Friskolorna inte följa "en skola för alla" och istället kunna neka att ta emot handikappade."


För elever kan idag nekas börja i friskola om de har tex grav dyslexi eller fysikt handikap (läs TV4-Nyheterna). Kostnaderna bedöms helt enkelt vara för stora och man får därför dispans att slippa. Gäller det kommunal skola är det en helt annan ansvarsfråga. Då måste skolan ta emot.

Men vore inte den rimliga hållningen istället vara att "HUR TAR VI VARA PÅ ÄVEN DE HANDIKAPPADES förmågor i samhället? Och hur skapar vi resurser som möter dem? Och här är jag ganska klar över att det behövs mer resurser, oavsett det handlar om kommunal eller fristånde driftsform. Det rör sig om MÄNNISKOR !!!

Hmmmm....Jag tycker själv frågan är delikat och jag tror att den borde diskuteras mer.

Läs CP-TROTTOAREN :-)

3 comments:

Magistern said...

Personlig handledare för 22 elever. Fem stycken, dvs drygt 22 %, har följande diagnoser/handikapp:
- Dyslexi (2 st)
- ADD (Attention Deficit Disorder)
- Aspergers syndrom
- Hemofili (Blödarsjuka)

Höga siffror för en skola som anklagas för att tänka på vinsten i första hand och eleven i andra. Och vi får bara fler elever med olika handikapp och inlärningssvårigheter. Varifrån? De närliggande (ibland ännu längre ifrån) kommunala skolorna. Så frågan om de (kommunala skolor) måste ta emot dessa elever eller inte, är inte själva problemet - det är snarare så att de inte kan erbjuda det stöd föräldrar förväntar sig.

Jytte said...

Grundarna till CP-trottoaren heter Sonny Persson och hans assistent Robban Einarsson. Dem har berättat om CP-testet i skolan.

Dessa två läste samma program på gymnasiet. Robban och några klasskompisar hade svårt för matte och låg på IG. Sonny hade också svårt för matte men låg på G. Hur som helst så fick läraren för sig att Sonny kanske hade något problem intellektuellt och Sonny fick därför göra ett mattetest för att mäta nivån. Robban och dem andra som inte bar något fysiskt handikapp men som ändå hade IG fick aldrig ens frågan om att göra ett detta test. CP-test!

Idag läser Sonny och Robban en Kvalificerad yrkesutbildning i digitalmediasistrubition i Hultsfred. Försäkringskassan skriver i sin papper att Sonny har en sysselsättningsåtgärd, inte att han är studerande som sina andra klasspolare.

Kommer inte Sonny ses som utbildad när han är färdig med sin examen undrar jag då, hans polare lär med all säkerhet göra det? Eller kommer han efter färdig utbildning återgå till att bli en sysselsättningsåtgärd igen?

Innan Sonny och Robban började på DMD så hade kommunen och försäkringskassan fixat ett sommarjobb till Sonny på Dagcenter. På Dagcenter!!! Som är en institution för förståndshandikappade.

Så där satt alltså världens bästa poet och musiker och räknade små skruvpåsar två sommrar i rad..

...Ibland undrar jag om det verkligen är den intelligenta människan homo sapiens som skapar våra system och samhällsstrukturer eller om det är reptilhjärnan hos människodjuret apan som gör det....

Grymt att ni lyfter upp frågan i rummet igen. Det behövs lite homo sapiens i det systemet:-)

Anonymous said...

På en friskola jag känner till är man mån om att kunna ta emot alla elever, men skolans lokaler består av flera olika byggnader av olika ålder och har därmed varierande grad av handikappanpassning. Rent strikt skulle det krävas dyrbara ombyggnationer för att kunna ta emot rullstolsburna elever. Rent faktiskt har de ändå tagit emot rullstolsburna.

Eleven och reglementets uppfattning om vad som krävs av lokalerna har inte överensstämt. Skolan har gått på elevens krav.