Tuesday, October 30, 2007

Man måste få göra fel....eeeehhhhh....

En viktig del i lärandet och utvecklandet av entreprenörer som vågar pröva nya saker är att skapa en kultur och ett klimat som tillåter att man gör fel. Vi vill inte ha "felrädda människor" utan "vågliga" människor som törs bryta mönster, även om det ibland är jobbigt. Utveckling och progression kan inte ske utan att vi bryter befintliga mönster. Därför måste medarbetare och elever få känna att det är ok att pröva nytt, få göra fel, och att lära av dem.... Men ibland blir även det resonemanget fel.

I fredags var jag och föreläste hos ett av Vattenfalls bolag om just bland annat "vikten av att bryta mönster". Och ni kan ju tänka er hur knasigt det blev när jag började berätta om vikten av att få göra fel. Som tur var som kom jag av någon outgrundlig anledning på mig själv mitt i stunden och lyckades tråckla mig ur det hela med att säga typ: "...man måste få göra fel överallt...det är oerhört viktigt....ehhh...

...utom just här i Forsmarks kärnkraftverk då kanske???"

Ha ha ha....det blev väldigt roligt i alla fall. Ett minne som kommer sitta i ganska länge.

:-)

2 comments:

Unknown said...

"Vågliga" mäniskor var ett roligt uttryck! Och vad rätt du har: det är synd att elever tror att de måste veta; måste ge det rätta svaret - när de egentligen är i skolan för att fråga, fråga, fråga!/Janis

Anonymous said...

Näe... inte där... fel i all ära... och jag håller storligen med dig...men var som helst men inte där... fniss och skratt. I allt allvar. Anne-Marie