I helgen köpte jag spelet "Guitar Hero" till Moa och hennes kompis Emma. Guitar Hero bygger på samma idé som dansmattorna där man följer danssteg-instruktioner på skärmen i takt med musiken. Skillanden är här att man instrueras att spela tonerna på gitarreni takt med musiken. Man trycker helt enkelt på gitarrhalsens knappar på den färg som gäller. Det finns mängder med olika låtar att spela till och man får poäng när man trycker rätt. Trycker man fel hörs inget av gitarren. Ju bättre man blir ju mer hör man av låtens gitarrparti eftersom man "spelar själv". Det är alltså ett färdighetsspel. Inte särskilt kreativt, men vansinnigt roligt, lärande och socialt. Man kan även köra mot varandra i "battle".
Man tränas i att hålla takten, förstår synkoper, pauser och tempo. En hel del mål i ämnet musik alltså. Framförallt blir man intresserad av musik på ytterligare fler sätt, inte bara ur konsumentperspektivet som lyssnare. Man utövar ju faktiskt musik på ett konkret sätt.
Varför inte va lite kreativ och smart som lärare och ta in detta som ett redskap i musikundervisningen?
Då skulle musiken bli ett favoritämne i skolan för många och fler skulle därför nå fler mål. Och nej menar inte att man bara skall spela Guitar Hero på lektionerna.....
3 comments:
Spelade i veckan när jag var i Dalarna. Jag var inte bra, men kidsen var grymma...
Vi får träna....upplevde ungefär samma fenomen ;-)...men det gäller att inte ge sig :-) det är ju grymt kul oxå...
Min pojkvän spelar det där ganska mycket och har alla spel och är väldigt duktig . Det blir t.o.m kul att titta/lyssna när han spelar eftersom man också hör hela låten då . Fast jag klarar verkligen inte av spelet .
Post a Comment