Saturday, August 18, 2007

Förstatligande, Freon, Oldschool och globalisering

Skolministern har som mål att reformera hela skolan tillbaka i dåtiden, och använder en del argument som känns minst sagt tvivelaktiga. Han gör det med en fingertoppstydlighet som får allmänheten och de inte så skolinsatta förblindade av förförelse. Precis som Homer Simpson, alla älskar honom just nu trots att hans ideer inte alltid är så briljanta. Det är inte så att skolministern är ensam om detta, det är ju varje politikers våta dröm, oavsett höger eller vänster. Drömmen om att väljarna smälter i ordets kraft.

Freon beskriver på sin blogg om ett exempel efter en artikel i Sydsvenskan där Jan säger: "Sverige har mest resurser i världen till skolan. Men resultatet är mediokert"
Sydsvenskan 2007-08-17

"Är det egentligen någon som tror att Sverige, ett niomiljonersland i den norra utkanten av Europa, hade varit så framgångsrikt när det gäller företagande, kultur och internationella relationer, om inte mycket resurser hade satsats på en skola för folket?"
Freon 2007-08-18

Freon sätter fingret på något som hitills har varit sant, dvs att vi har varit ett mycket framgångsrikt land på många områden. Långt ifrån mediokra. Men nu börjar världen förändras i takt med utvecklingen i Kina & Indien, det vi kallar Globaliseringen. Och om vi nu väljer att passivt backa så kommer resultaten att verkligen bli mediokra för lång tid framåt. Låt oss köra på inslagen linje och INTE tappa kraft nu...

Mitt i detta går regeringen ut med en otroligt märklig idé om att det bästa sättet för oss att möta den globala konkurrensen är att bryta den positiva utvecklingen (även om resultattrenden i bland annat matte måste vändas) med att återgå till förstatligande av skolan? För mig är det helt obegripligt. Hur såg skolan ut innan utvecklingen mot dagens läroplaner tog fart då? Dvs skolan innan 60-talet? Det är ju den skolan regeringen siktar på som det verkar? Jo då var skolan helt och hållet statligt styrd. En skola där lärarna arbetade helt enskilt med sina egna ämnen utan att samarbeta i arbetslag, samverkan mellan ämnen för ökad helhets och sammanhangsförståelse obefintligt, elever var mer rädda och otrygga, rektor hade uppgiften att kontrollera lärare och inte att leda medarbetare och elever mot gemensamt framtagna mål. Eleverna var långt ifrån frimodiga eller kritiskt tänkande, de lärde sig massor saker utantill som floder och kungar, de jobbade nästan aldrig med gruppinriktning och diskussioner i lärandet var sällsynta. Vidare saknades alla former av samverkan mellan personal och skolledning, inflytande för såväl elever som lärare nästan helt uteslutet jämfört med idag. Friskolor fanns inte på kartan med mindre än några privata skolor för de med möjligheter. Valfrihet för föräldrar att välja skola var sällan eller inte alls aktuellt.

"Känns det tänkandet relevant då världens globalisering skjuter alla gamla styrsystem i sank och ställer helt andra krav på oss än tidigare?"

Jag skulle gissa att Jan vill ha en debatt för att dra uppmärksamheten från annat.
Och jag hoppas att de andra allianspartierna ser hur hans idéer rimmar illa med världsutvecklingen och vår konkurrensutsatthet i globaliseringen. Möjligen kan det vara en flirt med med de mest konservativa delarna av lärar- och skolledarkåren.


Vidare kan jag inte se hur staten skulle kunna axla kommunens lokala kunskap och nätverk när det gäller samordning av samhällsinsatser kopplat till skolans uppdrag. Inte för att det fungerar fantastiskt nu på alla håll, långt därifrån. Men det är väl bättre att staten då är tydligare med sitt uppdrag till kommunen än att ta över styrningen själv. Vilka tror ni är bäst på att fatta beslut kring tex Botkyrka Kommuns skolverksamhet: En person som bor i och lever mitt i det lokala samhället, eller en statstjänsteman bakom ett skrivbord långt långt bort i en byggnad kallad "Skolöverstyrelsen"? För mig känns det svaret mer än självklart....

Ha en trevlig lördag alla glada människor ;-)

4 comments:

Bengt said...

Jag håller med om dig att vi bör inte centralisera makten om skolan, MEN jag tycker nog att vi bör se till att alla ska få en likvärdig skola.

I många kommuner har man sparat in på skolan för att kunna bygga olika anläggningar som sedan läggs ned eftersom man inte har råd attt upprätthålla dem. Skolan har varit något man kan hämta resurser ifrån.

Det här handlar om att man har styrt upp kommunernas utbildningskonto för dåligt. Det ska inte vara så att bara för att man bor i fel kommun att man ska behöva ha en undermålig skola.

Det bör nog vara så att skolverket har varit alltför tama mot kommunerna. Om man ska ha en kommunal skola måste man säkra lika skola för alla...

anna-stina said...

Jag håller med om att ett problem med de kommunala huvudmännen är den ojämlika resursfördelingen. Samtidigt skulle jag aldrig vilja sätta mina (kanske blivande?) barn i den skola jag själv gick i på 80-talet! Jag tycker skolan har förbättrats mycket sedan jag själv gick där. Detta kan jag säga efter att ha sett den från insidan som skolbibliotekarie i 8 år.

Men fortfarande återstår väldigt mycket pedagogiskt utvecklingsarbete och fortbildningsarbete.

Fredrik Svensson said...

Bengt & Anna-Stina: Jag håller med er båda. Kloka som vanligt ! Skolan behöver uthålliga ledare och politiker så att den kan utvecklas och förbättras hela tiden. Och det gör den som du säger anna-stina. Men det kommer sällan fram numera i debatten...

Tankar om Innovation said...

Hej!
Jag hittade precis hit, jag önskar att jag hade gjort det tidigare men bättre sent än aldrig.

Jag är rädd för Skolministern och det är uppmuntrande att se att det finns fler som inte delar hans åsikter.

Själv tycker jag att det verkar som att den svenska skolan är bland de bättre i världen Men att den skulle kunna bli otroligt mycket bättre om vi utvecklades framåt istället för att försöka gå bakåt i tiden.

Nu ska jag börja följa din blogg.