Thursday, November 16, 2006

Lågpriskontoret Indien :-)

Sveriges Televisions Dokument inifrån sände för ett tag sedan ett intressant program om Indien. Ta er tid att titta på det och fundera sedan på vad sätt utvecklingen i tex bangalore påverkar skolans uppdrag.
Dokumet Inifrån

Bland annat handlar programmet om ett Call Center som heter 24/7 Customer som vuxit från 20 anställda till 7000 och som tar hand om kontorstjänster i väst till 1/5 del av kostnaden hos oss. Varje månad anställer de 500 personer och alla är akademiskt utbildade. De jobbar dag och natt med kunder över hela jorden 7 dagar i veckan för 2000 kr/mån och det kan de köpa ett eget hus för, ha egen bil och försörja 5-7 personer för. Nästa steg är att lära sina medarbetare de nordiska språken och ta över mycket av våra Callcenterföretags kunder. Precis som Estnisk arbetskraft till exempel nu tagit över bokning av färdtjänster i Stockholm, Linköping, Göteborg och Malmö.

Som sagt....hur kan denna utveckling komma att påverka den svenska skolans uppdrag? Frågan kan kanske verka långsökt men om världen runt oss förändras, hur måste vi förbereda ungdomarna för denna föränderlighet?

:-)

Fler bloggar om:

1 comment:

Anonymous said...

Ett tips är att lära ut hur man klarar sig på två papp i månaden om man inte bor i Indien, för det verkar ju vara de lönenivåerna som ska diktera villkoren på den nya, internationella arbetsmarknaden...