Wednesday, November 01, 2006

Skolforum måste ändra uttryck

Sveriges största skolmässa Skolforum verkar trött och måste få i sig lite vitaminkurer framöver för att kunna utvecklas. Skolforum behövs som mötesplats men den måste helt enkelt förnyas innehållsmässigt. Jag föreläste där igår och gick sen runt en del bland alla hundratals montrar och det var tyvärr alldeles för få montrar som hade ett innehåll som pekade på ordentlig utveckling och nytänkande. Interaktiva whiteboards (ACTIVEBoard och SMARTBoard) är en sak som stack ut, även om lösningarna som sådana inte är särskilt nya. Men lösningen ökar intresset för undervisning hos eleven, det vet vi. Annars var det mest det gamla vanliga i montrarna.

Den enda riktigt intressanta montern var den som Apple gjorde tillsammans med designexperten AnaLinks Lisa Wacklin. Monterytan gick under namnet Uppdrag närvaro. Hela konceptet gick ut på att visa på en annorlunda miljö för lärandet som unga människor själva tagit fram. Det var en fantastisk kontrast till de många skolmöbeltillverkarna som visa stålrörsstolar med träsits i montrarna ute i mässlandskapet.
UPPDRAG NÄRVARO

Skolforum hade också byggt en gigantisk skolledarlounge där arrangörerna bjöd skolledare på en muffin och automatkaffe, som värdarna varnade mig som besökare att smaka. Kaffet var mycket bättre alldeles intill där Wacklin och gänget släpat in en riktig espressomaskin där alla fick kaffe som ville ha. Jag gick under dagen förbi där 7 gånger och sammanlögt var där 9 skolledare som därinne. Idén är naturligtvis lysande men innehållet tyvärr helt uppenbart oatraktivt eftersom knappt någon gick in.

Skolforum behövs som sagt, mötesplatser är oerhört viktiga. Men nuvarande koncept behöver en hel del förändringar på djupet.

4 comments:

Sara said...

Jag har aldrig varit på Skolforum, så jag tyckte det var helt okej där (å andra sidan är man ju som lärare inte direkt bortskämd med att få göra saker som inte händer på skolan där man arbetar, så händer det någonting annat upplevs det alltid som skojsigt - hjälp vilken lång mening!) Men du har rätt i att den nog kändes lite trött och att det riktigt roliga var "montern" med lärandemiljön. Dessutom såg jag sammanlagt högst tre skolledare i loungen....

Sara said...

jag har aldrig varit där tidigare, igår var alltså första besöket där...

Anonymous said...

Jag gick också ett varv efter det samtal jag deltog i hos Uppdrag Närvaro (som var en lite spännande monter). Samtalet finns som podsändning på skolforum.com, länk också på min blogg.

Såg skolledarloungen som verkligen såg ut som en flygplatslounge dvs rejält affärsmässigt tråkig. Funderade just på om det verkligen är så stor skilnad på lärare och skolledare för jag kunde inte riktigt tänka mig lärare i den miljön.

Fredrik Svensson said...

Nej precis...det säger väl en hel del om vilken bild arangörerna har av en skolledare idag, när de knåpade ihop det hela (läromedelsföreningen, lärar- och skolledarfacken). De hade ju aldrig gjort en sådan för lärare som du skriver.

Bra samtal du hade i "montern" föresten !