Wednesday, May 10, 2006

Hur löser vi matteproblemet undrar KTH ?

KTHs rektor KTH skänker en debatt till Skolverkets gendir Thullberg som handlar om frågeställningen

Behövs det så mycket matematik nu när vi har datorer?

Matematiken är i kris, fast den är nödvändig i samhället, i skolan och på universitetet, hävdar många! Men andra ifrågasätter om det verkligen behövs så mycket matematik nu när vi har datorer överallt?...I debatten (12 maj på KTH) deltar Cecilia Bergström, Skolverket, Lars Mouwitz, Svenska Kommittén för Matematikutbildning, Tomas Egeltoft, KTH Arkitektur och Samhällsbyggnad, och Lars Svensson, KTH Teknikvetenskap. Moderator är Anders Flodström, KTH

Pressmeddelande från KTH

Intressant frågerställning som naturligtvis har flera dimensioner men en sak är givetvis självklar och det är att matte behövs mer nu och i framtiden än någonsin tidigare. I pressmedelandet anges också en oro för att mattenivån sjunker i sverige och att matten i sig skrämmer eleverna från att välja naturvetenskapliga utbildningar. Enligt resultaten i nationella proven verkar tjejerna nu också gått om killarna i den sista utposten där killar traditionellt varit starka. Nu är killarna sämre i allt på högstadiet. Men debatten om mattens vikande resultat är bara en del av isberget som handlar om att skolan har svårt att med sina metoder engagera eleverna. Och det handlar mycket om den tid vi lever i. Stephanie Hamilton heter en fantastisk kvinna som arbetat i amerikanska skolsystemet i 31 år och hon ser på problemet på liknande sätt som jag själv. Den yngre generationen har vuxit upp i en tidsåler där kommunikation och digitala verktyg är självklarheter. 40-, 50-, 60- och 70-talister är "digitala invandrare" och 80-, 90- och 00-lister är "digitala infödda". Och forskning visar bland annat att digitala inföddas hjärnor och lärande skiljer sig från oss andras. Men som Stephanie, jag själv och många andra menar, vi försöker trots detta faktum tvinga dessa elever som lär på flera nivåer att lära efter den princip som VI lärde oss när det begav sig. En tonåring idag kan spela spel, se på TV och prata med en kompis i telefon samtidigt som de kan hålla en konversation kring semestern med mamma eller pappa nere i köket. De kan hålla igång sms chattar med upp till 10-15 personer samtidigt. Vi digitala invabdrare blir stressade av att prata med 2 samtidigt i den fasta telefonen. De är multitasking och vi är single tasking....Mot bakgrund av detta är det kanske inte så konstigt om skolan vars traditionella sätt att arbeta tråkar ut eleverna och att de då och då plockar upp sin "osynliga fjärrkontroll" och stänger av läraren...en del jämt...

:-)

No comments: