Diskussionerna kring kepsar fortsätter i båda media och på andra håll utan att någon diskuterar dess faktiska inverkan på själva lärandet, vilket vore det minsta man kan begära. Nu har skolverket klargjort att skolor får förbjuda kepsar men inte slöjor. Det kanske kan verka förvirrande men så ligger det till sverige idag. Klart slut. Enligt min mening är den grundläggande frågan retoriskt sett alltid undanskuffad, dvs hur skall regler tas fram på skolan? Jo i samarbete mellan personal och elever, som ett led i det demokratiska lärandet, dvs att eleverna skall ges möjlighet att lära demokratins grundläggande värden. Förbjud vad ni vill bara det sker i samverkan med eleverna och så länge inte svensk lagstiftning bryts. När det gäller slöjan så är det glasklart nu att man (typ Minervaskolan) inte kan stänga ute elever med en viss religiös huvudbonad, typ muslimer. Men Sikherna då och deras turban? Är det en kulturyttring i stort eller en religiös yttring. Kan turbanen likställas med keps. Kanske skolverket skall lägga två månader på att utreda detta också? Vore det inte rimligare att vi alla insåg att svensk skola skall vara öppen för alla eftersom vi behöver ALLA framöver i konkurrensen från bland annat Kina. Vi är 9 miljoner och de är 1 400 miljoner invånare. De har lite fler att ta av kan man säga, i alla fall jämfört med oss.
Istället fortsätter detta strutsbeteende och det känns som om kepsar, mössor, hattar och annat är låååååångt mycket viktigare än skolans lärresultat. Undertiden vi inte kan enas om en hatt innomhus så rustar Asien för att ta över initiativet i globaliseringen.
De i debatten som propagerar mot att ha huvudbonader anser att det har med fostran att göra, att lära sig att hålla sig inom strecken på pappret. Vissa tycker att om man inte lär sig ta av kepsen så riskerar man att bli kriminell eller att inte få något jobb när väl hamnar i anställningsintervju. Javisst...det kanske är därför vi har så hög arbetslöshet? För att 70 och 80 talisterna inte tog av sig kepsen när lärarna bad om det?
Nej det handlar naturligtvis inte om huvudbonader, det handlar om att slippa diskutera skolans resultat. Om att lägga ut dimridåer eller sätta fokus på något annat som kan bortförklara resultatet att 25% av eleverna i åk 9 inte når ett eller fler mål.
Jag tycker det ligger en stor portion humor i detta, och framförallt så begriper jag inte hur vi kunnat bli så "fat and happy" här uppe i Sverige. Keps och andra huvudbonader kan man lätt kalla för ett av "dagens i-landsproblem". Hur fanken har vi råd att lägga energi på sånt här?
No comments:
Post a Comment