Tuesday, December 01, 2009

Trollhättan - det är där allt händer...

I Fredags var jag i Trollhättan och höll föredrag på Novemberfredag i samband med Novemberfestivalen (filmfestival för unga filmare). Novemberfredag är en dag med på temat filmskapande i skolan, dvs nya pedagogiska metoder. För två år sedan var jag också där och höll föredrag , och jag minns att jag när jag åkte hem så tänkte jag:

"Yes, det är i Trollhättan allt händer".

Det hade varit en fantastisk filmhelg och föredraget hade gått jättebra, alla var nöjda. Känslan att Trollhättan är ett område med mycket kraft och energi, precis som hos vännerna i Hultsfred och Vimmerbytrakten.

Så i fredags var jag alltså tillbaka för ännu ett föredrag, denna gång på temat "TÄNK OM" med lite smyglansering av nya boken på samma gång. På vägen ner till Trollhättan tänkte jag mycket på vad som händer kring SAAB och att det på något vis fysikaliserar innehållet i min bok. Och med tanke på medietrycket just nu så tänkte jag återigen att

"det är i Trollhättan allt händer"

SAAB och Trollhättan är just nu det hetaste som finns och tillsammans med Novemberfestivalen så formligen kokar det därnere. Jag var taggad till tänderna för mitt föredrag av flera skäl.

Det var nog det bästa föredrag jag hållit någon gång. Det fans så mycket energi att hugga tag i i lokalen att vem som helst hade gjort bra ifrån sig. Jag blev dessutom inklappad för extranummer, något jag inte ens trodde var möjligt i den föredragssvängen eller jantesverige. "En gång till, en gång till" skallrade i väggarna och förvånad klev jag på och körde ett kort inslag till. Det var en magisk förmiddag...

Omtumlad satte jag mig på flyget för att resa hem på kvällen och jag kunde inte släppa tanken:

"det är i Trollhättan allt händer"




Foto: Tina Tegner, Stenungsund

1 comment:

IT-mamman said...

I was there! Det var bra - jättebra! =)