Tuesday, November 25, 2008

My best friend BlackBerry Bold

I dagarna har jag via vännerna på Telenor kommit i kontakt med mobiltelefonen och e-postmaskinen BlackBerry Bold. En fullkomligt lysande telefon med enkel access till både telefonering, sms, mms, e-post och surf på nätet. Dessutom GPS (denna iof märkliga funktion) och en handfull andra småmysiga applikationer som förenklar vardagen. Men mest av allt är jag förstås förtjust i "Push-Mail" funktionen, dvs att telefonen konstant checkar mail mot mailservern och låter mig hela tiden vara uppdaterad kring vad som händer i min mailbox. Mailen som avancerade sms kan man säga. Och den piper inte då mailen ramlar in, utan blinkar lite försynt till mig där på tunnelbanan eller i rulltrappan på Åhlens. Och så synkar den såklart med min dator också på ett perfekt sätt.

Och varför är nu detta intressant kanske du frågar dig? Jo därför att det minskar min stress och oro eftersom jag har större möjlighet att planera och påverka min arbetssituation. En stress som annars alltid sätter in efter möten, föredrag och annat då jag sätter mig ned igen vid datorn och möter de horder av mail som hunnit landa sedan jag sist satt framför skärmen. BlackBerryn minskar inte antalet mail men den låter mig hålla bättre kolla på mailen över tid. Den ger mig nämligen möjlighet att enkelt snabbsvara på bussen, mellan möten, under möten, vid sidan av möten m.m. En mer konstant mailfördelning över arbetsdagen helt enkelt. det är BRA för mig.

Och du:

Den går också att stänga av...rent tekniskt alltså....

Att snabbt, direkt i mobilen, kunna ta del av bifogade dokument som är vanliga, typ Word Excel och Pdf etc är ju heller ingen nackdel om man säger så.

Jag tror nämligen att en del i informationsstressen är just att inte ha chansen att i tid påverka sin situation, som det faktiskt innebär då man inte har informationen inom räckhåll utan att ständigt oroas över den växande högen i "inkorgen". En "hög" som är en del av det naturliga arbetet idag, och dessutom en hög som det är lönlöst att "önska bort". Det är lätt att säga att man önskar att mailen försvann eller att vi skulle må bättre utan mobiler men det är samtidigt en utopi. Dessa kommunikationsformer kommer inte att försvinna för det, däremot kommer de byta skepnader över tid. Vilket är omväxlande och uppfriskande. Ungefär som en fruktsallad!

Det vi behöver är istället ständigt nya lösningar för hur vi efter våra individuella förutsättningar kan skapa oss en metodik i arbetet som inte bara gör oss effektiva utan även i samma utsträckning ger oss möjlighet att kontrollera informationstrycket.

För mig är BlackBerry precis det jag behövde.

Tack för det vännerna på Telenor !

3 comments:

Anonymous said...

Låter ju bra, be dem skicka en till mig också, julklapp kanske? ;) Tycker mobilen ofta är en sak som hindrar mig jobba, men jag borde lära mig att hantera det.

Anonymous said...

Vännerna på Telenor? Dina sponsorer menar du väl! Vilka lojaliteter har du egentligen?

Fredrik Svensson said...

Anonymous: Jepp Telenor sponsrar nätverket Rektorsakademien, men det gör inte RIM som gör BlackBerry. Däremot hjälpte Telenor mig med att komma i kontakt med Blackberry, dvs RIM. Telenor sponsrar Rektorsakademien på flera sätt, bland annat våra forskningsprojekt. Sen är det också involverade i vårt projekt "Framtidsbyggare". Så man kan säga att de är både sponsorer av och vänner till skolutveckling.