Wednesday, April 25, 2007

1500 elever saknar alla betyg i åk 9

Idag kan man läsa i DN och på Svt:s hemsida om att Skolverket visar siffror som bekräftar oron om att en hel del av våra elever inte alls fungerar i svensk skola. Är det elevernas fel? Vems är felet? Har lärandet förändrats? Har vi blivit sämre på att se alla elever? Jakten på syndabockar kan bli lång och frågan är ju vad det tillför att göra den längre?

Vi har ju vetat sedan länge att vi inte når alla elever men att de nu ökat till att idag omfatta 1 500 elever i åk 9 som saknar betyg i samtliga ämnen oroar i allra högsta grad. Lägg sen till ytterligare 600 ungdomar som bara har betyg i ett ämne så blir bilden än mer tragisk. 1/3 har invandrarbakgrund skrivs det också om samt att andelen flickor i denna högriskgrupp ökar. På 10 år har dessa elever sammantaget fördubblats.

Man kan också på Svt:s hemsida läsa att regeringen nu gör något åt saken men man kan undra om just detta verkligen hjälper just dessa elever:

"Igår lade regeringen ett förslag som ska öka kraven på ordning och frånvarorapportering i skolorna. Bland annat ska allt skolk rapporteras till föräldrarna."
Svt 2007-04-25

Låt oss börja med att konstatera att de allra flesta av oss väl ändå inser att dessa förändringar är som att vifta trött med en flugsmälla i ett myggmoln på någon av Norrlands alla myrar. Det krävs något helt annat för att nå många av dessa väldigt utsatta elever. Floran av bakgrundsfaktorer till varför elever "helt tappas" av skolan är ordentligt stor och kanske finns inte heller generella förklaringsmodeller till varför utan varje elevs situation är helt unik. Det borde i så fall betyda att vi måste hitta flera "nya modeller" för hur vi når dessa elever framöver.

Det är inte heller något unikt fenomen för sverige, här finns en artikel på liknande tema i tidningen Time med titeln Drop Out Nation.

En del av de kritiska rösterna till dagens skolas struktur/kultur som form kommer få vatten på sin kvarn då den accelererande utvecklingen kan uppfattas vara en tickande bomb. Man kan se det som att svårigheterna att motivera dagens elever/ungdomskulturer att lära sig (så som vi vill att det skall gå till) kommer förmodligen att öka i framtiden och kanske är dubblingen av misslyckanden på 10 år en signal om denna tes verklighet?

Fler bloggar om:

11 comments:

Anonymous said...

Jävligt bra, Fredrik! Problemet är att skolan inte utvecklas med de behov och förutsättningar som finns i samhället. Det har den heller aldrig gjort. Vi tenderar att titta tillbaka för att hitta lösningar på dagens skolas problem, istället för att titta framåt.

Unknown said...

visst e d så..

Ser inget här om www.framtidspedagog.nu.. ;-)
Vi försöker där faktiskt diskutera dessa frågor, framtidspedagogerna ska vara väl rustade hoppas vi och ju fler vi blir desto större tryck.. Som om inte trycket från eleverna skulle räcka..

Anonymous said...

Ja, jag vet inte vad man ska tänka. Ingen lärare vill ju detta.
Elevernas rätt att lära?
Lärarens rätt att undervisa? Vad ska vi lära oss, för vem? Samhället är mer komplext än bara skola. Jag tror skolan isolerar sig. Skola är skola. Thats it. Men mycket lärande sker utanför skolan, väldigt mycket. Tack för en intressant blogg - har följt dig på avstånd... och hejat på för fullt.
Anne-Marie

Anonymous said...

Jag tror inte att jag har någon lösning på problemet, men jag tycker samtidigt att regeringen framstår som helt världsfrånvänd. På vilket sätt skulle deras förslag hjälpa de här ungdomarna? Problemen kan väl inte anses åtgärdade bara för att kraven har ökat och rapporteringen har blivit bättre?

En "ny modell" efterlyses!

Anonymous said...

Jag tycker att det som skrivits här andas lite "alla åtgärdsförslag är dåliga" etc. Jag tycker det är otroligt bra av den nya regeringen att på allvar fokusera på skolan. Alla som arbetar inom skolans värld borde vara glada att nya regeringen har skolan som ett av sina absolut viktigaste områden, och man lanserar löpande idéer och förslag om hur man skall förbättra skolan. Rom byggdes inte över en natt och den förra regeringen gjorde inte mycket för skolan. Vi löser inte problemen genom att "göra som vi alltid gjort" eller genom att "släppa löst" allting så att inget övergripande händer. Var glada och stolta att ni arbetar inom skolans värld och var särskilt glad och stolt över att Sverige äntligen har fått en en ny regering som på allvar fokuserar på skolan, vill något, ser en framtid och lägger otroliga mängder tid och resurser för att förbättra skolan. Alla borde glädjas åt detta, framförallt eleverna och deras föräldrar!

Fredrik Svensson said...

Magistern: Absolut Framåt :-)

Oslagbar: yeah...skall kolla det...

ann-marie: Håller med.

Fred: Precis...

Stig: Alla åtgärdsförslag är inte dåliga, det är bara de dåliga som är det. Den förra regeringen hade inte heller särskilt konstruktiva ideer. Det vi eftersöker är insikt i utmaningarna och åtgärder grundade i synsätt som rimmar med hur faktiskt lärandet går till tex kognitivt. Utifrån det kan man nämligen forma fungerande arbetsmetoder, normsystem och engagemang. Dagens förslag handlar mer om att skuldbelägga, hota och närapå bestraffa fram en önskan om ett engagerat lärande. Det ÄR att "göra som vi alltid har gjort" och tyder på bristfälliga insikter om skolan som sådan och ungdomars kulturbaser och kulturtillhärighet/er.

Sen är jag extremt stolt över att jobba i skolans värld. Det berikar och ger bredare insikter. Vad jobbar du med Stig?

Tack för ditt inlägg.

:-)

Anonymous said...

Det där med att ordningsbetyg skulle hjälpa svensk skola har de verkligen fått om bakfoten. Anser jag. Men jag blir positivt överraskad av att den här regeringen verkar satsa på svenska som andraspråk. Det ämnet har man verkligen inte prioriterat i skolan. Rektorer har frihet att besluta om i hur stor utsträckning eleverna ska få undervisning i ämnet, och ofta får de inte någon undervisning i detta alls. Nu ska lärare fortbildas och det behövs. Kanske kan siffrorna över hur många som inte går ut med fullständiga betyg minska något då.

Anonymous said...

Stig: Du låter som om du satt och runkade till småborgarnas partiprogram. "...otroligt bra av den nya regeringen att på allvar fokusera på skolan" skriver du, jo tjena, enda anledningen till att skolan nämns alls, är att ordningsbetyg och annat skit från 1800talet är kd och c´s käpphästar som ska kvoteras in så att man kan leva jävel med resten av sverige. Så m slänger till dem lite "nya" skolreformer och börjar titta "på allvar" på skolan. Det är bara trams, säg ordningsbetyg och alla över 50 blir raka i ryggen och minns smisk och lilla katekesen med något drömskt i blicken. Är det så få som har en nykter/sansad bild av skolan?

Angående ämnet: En stor anledning tror jag är att många (alldeles för många i alla fall) inte vill hjälpa, man är elitistik och främmande för att inte säga det rakt ut: misantroper. Nu skriker alla batikhäxor i kör: "NEJ, så är det inte alls!", nej kanske tror du/ni inte det men det är det, jag ser det varje dag som lärare. Minst hälften av lärarna på min skola borde aldrig få komma nära elever/barn.

Anonymous said...

Hej Zö Teacher.

Med ditt språkbruk i första stycket så verkar det som om du själv tillhör kategorin lärare du skrev om i andra stycket: dvs. inte bör få komma i närheten av elever.

Man kan ha olika politiska åsikter, och jag kan ana att du ligger vänster om vänster i ditt sätt att retoriskt skrika ut typiska vänster-miljö-aktivist-skrik. Läs mitt inlägg igen, det jag skrev var att jag är glad att vi nu har en regering som fokuserar på skolan. Det har vi inte haft på över ett decennium. Och ja, jag anser att mycket av det som den nya regeringen föreslår är bra. Ja, jag tycker att tex. nationella prov i fler ämnen är bra. Ja, jag tycker betyg och skriftliga omdömen är bra.

Och JA, jag gick i flumskolan på 80-talet och i flum-gymnasiet första åren på 90-talet. Och hade jag inte haft enormt engagerade föräldrar hade jag nog varit rätt förlorad i samhället idag. Jag har även haft tur nog att vara stark i mig själv och därför har det gått hyffsat bra för mig, men många av mina jämnåriga har det inte gått lika bra för. Jag vill att min son, som nu är 11 år, ska få en bättre skolgång och jag vill att det ska gå bra för honom. Med dagens skolsystem är det dömt att misslyckas, även om det på sina håll finns eldsjälar. Jag ser fram emot evolutionen inom skolan de kommande åren. Och jag är ingen bakåtsträvare, och det tycker jag inte regeringen är heller. Stopp för flumskolan: in med lite struktur och ordning och reda i skolan, som borgar för bättre kunskapsinhämtning och lägg där grunden för ökad kreativitet. In med mer moderna verktyg, tex. datorer. Sluta gnäll, se positivt och jobba framåt. Ingjut lite framtidstro i eleverna.

PS! Nästa år flyttar jag min son till en friskola där man insett detta! Om du sen kallar det elitistiskt får du göra det: jag vill att det går bra för min son och kommer inte acceptera att det ska lika "dåligt" för honom som för alla andra bara för att vara solidarisk. Sorry: det tugget gick hem 1968.

Anonymous said...

"Igår lade regeringen ett förslag som ska öka kraven på ordning och frånvarorapportering i skolorna. Bland annat ska allt skolk rapporteras till föräldrarna."

Om dom ökar de kraven så kommer det absolut bli värre. De borde istället satsa på att göra skolan till en bättre och kanske roligare plats att vara på. DET skulle hjälpa!

Anonymous said...

Hej tillbaka Stig

Du är m.a.o. i min ålder och tycker som du att 80/90-flummet funkade dåligt, jag tycker inte heller att dagens skola är bra. Men fler nationella prov? Vad ska det förbättra? Blir någonting bättre för att vi mäter det? Nix, det blir bättre av att vi gör någonting åt det som är dåligt.

Det är svårt att inte fnysa åt ditt försvar av friskolor, men du kan ju faktiskt ha hittat en bra friskola. Över lag är de dock publikfriare som lockar med egen dator och ledig fredag och lovar "bästa IT-utbildningen" och sedan har man 2 datakurser osv. Å då nämner jag inte ens de frikyrkliga med aga efter lunchen...

PS: Mitt språkbruk här är till för att provocera, inte att användas på jobbet bland elever.