Thursday, April 05, 2007

Bilförare, dataspelande & snabba beslut

Jag har varit ledig ett par dagar för att ta hand om en del personliga saker men nu är jag tillbaka lite smått. Såg idag en nyhetsflash om Högskolan i Skövde som i sin forskning visar på att dataspelande ungdomar pga av sitt spelande kan bli bättre bilförare. De tränar i dataspelen upp sin förmåga att ta många och snabba beslut och det är ju det som just bilkörning handlar mycket om, kopplat till främst då trafiksäkerhet.

– Elever vid trafikskolor har fått svar på frågor och sedan har deras trafikskolelärare fått bedöma deras bilköring utifrån olika kriterier, förklarar Per.
Därefter har Per Backlund och Henrik Engström, båda forskare vid Högskolan, analyserat resultaten.
– Vi har sett mycket positiva tendenser utifrån de elever som spelar mycket dataspel. De är duktigare på att ta snabbare beslut och enligt körskolelärarna bedömda som bättre bilförare, fortsätter han.

Newsdesk 2007-04-04

Hmmm...snabba beslut ja....

Det är ju inget speciellt revolutionerande med denna nyhet kanske men det är i alla fall intressant med kopplingen dataspelande och ökad förmåga att fatta snabba beslut. Antingen är det en "rektorssimulator" eller "chef simulator" vi måste bygga i skola/arbetsliv där chefer kunde tränas i att just fatta beslut.

Eller så skulle alla chefer, rektorer och VDar spela World of Warcraft minst 1 timme om dagen som en del i arbetet.

Skälet skulle vara att spelet tränar dem i att fatta snabba beslut. En bra chef fattar många kloka beslut. En klok chef som inte känner trygghet i att fatta beslut blir ofta en sämre chef eftersom kraften aldrig kommer ut och omgivningen frustreras och tappar motivation.

Det finns även ytterligare intressanta saker att säga om detta med kopplingar mellan den fysiska och digitala världen inom begreppet ledarskap. Viste ni tex att företaget Google tar väldigt stor hänsyn till de sökandes förmåga att använda virtuella världar (ex SecondLife) när de söker chefer. Skälet är att de som är chefer i företaget Google måste vara bra på utöva sitt chefs och ledarsskap nästan enbart genom nätet eftersom medarbetare är så spridda över hela världen. Och att vara chef i en annan form av verklighet är naturligtvis en helt annan sak än att ha sina medarbetare intill sig varje dag.

Utvecklingen pekar alltså mot att ledarskapet kommer att utmanas framöver och den som inte hänger med blir tvugen att acceptera att den som åkte om var en ung, kvinnlig chef teleportad direkt från nätet.

Så vad säger ni: "chefssimulator" eller "World of Warcraft"?

:-)

Fredrik

Fler bloggar om:

3 comments:

Magistern said...

"En klok chef som inte känner trygghet i att fatta beslut blir ofta en sämre chef eftersom kraften aldrig kommer ut och omgivningen frustreras och tappar motivation." Håller med och har stött på den typen av chef. Hellre ett beslut som är dåligt, än inga beslut alls.

Fredrik Jeppesen said...

Ja och är beslutet helt fel kan man ju lätt ändra i efterhand.

erica said...

Satt och bläddrade i en massa tidningar som skulle till pappersinsamlingen och där var du!! I en krönika i tidningen skolbarn. KUL!

Kul att du tar upp Second Life. Jag är riktigt nyfiken på hur det kommer att utvecklas.