Inredning hemma syftar ofta till att vi skall trivas och kunna må bra. Ofta speglar inredningen vad vi sätter prioritet på i livet, vilka vi är osv. Vi klär oss också utifrån någon tanke av att känna oss bekväma, funktionella och/eller signalmässiga skäl. Allt det där är olika självklart på olika arbetsplatser. I kreativa branscher präglas ofta inredning av att ge medarbetarna en miljö som underlättar möten, skapar relationer och medvetet bidrar till att tänka i andra banor. I utpräglade industriella branscher är också inredningen anpassad utifrån vad som är viktigt för effektiv produktion, funktionen är där ofta överordnad estetik och trivsel.
Ok ! So far so good....
En skola som byggts på 70-talet har i de flesta fall en arkitektur som formats av tidigare läroplaner och de skolor som byggs idag präglas ofta också de av tidigare läroplaner.
"Få skolbyggen präglas tyvärr av framtidens visioner"
Eva och Åke Westh är skolutvecklare och har varit med och byggt många skolor i Sverige. De brukar säga att det tyvärr är så att när ett skolbygge står klart så är de i de flesta fall färdiga för att byggas om. Gamla traditioner påverkar kommunernas byggprocess och ofta blir det alltför många kompromisser med motiv hämtade från de sätt medarbetarna defakto jobbar ju, eller har för vana att jobba och därför byggs så att säga i många fall Svenska spel-skolor, "same same but different" istället för som var syftet "different".
Härom månaden pratade jag med en skolchef som nu snart har en helt ny fräsch skola uppbyggd och klar. Fina färger, nya trappräcken, ny datasal etc. Men skolchefen är inte riktigt nöjd ändå och påstår att de misslyckats eftersom ambitionen var att bygga en skola som skulle uppmuntra inträde i Lpo94, den "nya" läroplanen. Men lärare, fack och andra intressenter styrde bygget till att anpassas efter "invanda pedagogiska metoder" och därför blev det en halvmesyr som nu tyvärr begränsar mer än den tillför. Som att kissa på sig liksom, varmt och skönt i början men rätt fort kallt igen.
I fredags var vi på några spännande studiebesök för att diskutera detta med hur miljön påverkar mötena och lärandet i skolan. Vi besökte Offecct och Kinnarps i Västergötland och såg på deras nya tankar kring just inredning. Och det var verkligen intressant. Visste ni att doft spelar roll för upplevelsen och att undersökningar visar att kanelbulledoft faktiskt skapar den absolut starkaste trygghetskänslan? Att ljudmiljöer kan dämpa den allmänna mänskliga ljudnivån och att färger sätter oss i olika sinnesstämningar? Att stolar kan ge intressanta signaler och effekter på engagemangsnivån? Ja det är klart ni vet, det är ju därför ni lägger så stor energi på IKEA och andra inredningsbutiker då ni flyttar eller skall göra om ett rum hemma.
Men i skolans värld (och andra arbetsplatser) är tyvärr miljön i mångas sätt att tänka underordnad annat. Annars hade vi haft mängder av skolledare och lärare som verkligen satte sig ned med arbetet med att skapa inlärningsmiljöer som stöds av vetenskaplighet kopplad till dagens läroplan. Jag är helt säker på att vi då på sikt skulle öka måluppfyllnaden i skolan, och därmed ge eleverna bättre möjligheter till att nå fler uppnåendemål och strävansmål.
Vi har inte råd, brukar vara den vanligaste argumentationen. Men har vi verkligen råd att att inte utnyttja också inredningens möjligheter för ökad inlärning?
Har vi verkligen råd att inte utnyttja pedagogernas fulla kraft och professionalism pga av undermålig arbetsmiljö?
Hur mäter vi lönsamheten i en investering i miljön? Vad påverkar miljön förutom lärandet? Hur mäter vi i så fall det? Påverkas välbefinnandet hos medarbetare och elever av en vetekskapligt och estetisk underbyggd arbetsmiljö? Frågor av detta slag kan och bör ställas många gånger...
Fler bloggar om:
Skola Skolan Grundskola Rektor Lärare Pedagogik Skolutveckling
Ledarskap
5 comments:
För mig som inte jobbar på skola är det ett mysterium att skolvärlden så ofta ligger två decennier efter annan utveckling! Vi vet ju att miljön betyder oerhört mycket idag - det är helt obegripligt att skolorna i så många fall förmår att bortse från det.
Jag har för mig att jag skrev en artikel om det här i ett kundbrev jag skickade ut någon gång i början på 90-talet… (på den tiden gav vi ut ett läromedel i desktop publishing)
Fortsätt för all del att sätta fingret på skolvärldens pinsamma punkter!
Det är mycket skönt att se att det finns skolmänniskor som tänker i takt med tiden.
Jag jobbar inte heller som lärare men har både härliga och hemska minnen av skolmiljöer som både varit bra och dåliga.
För mig blev skolan lättare när jag började på gymnasiet. Det gick jag på ett ganska nybyggt mediagymnasium och lämnade en sliten högstadieskola i en förort i Uppsala.
Jag blev därför glad när jag läste dina tankar och denna artikel http://www.edutopia.org/magazine/ed1article.php?id=Art_1744&issue=feb_07
Oj, länknamnet var för låmgt, jag delar upp den i två.
http://www.edutopia.org/magazine/
ed1article.php?id=Art_1744&issue=feb_07
Jo, jag håller med om att skolmiljö sällan är särskilt upplyftande. Problemet kan vara att hitta en balans mellan det som känns fräscht och kreativt, och det som ändå möjliggör ett bra arbete. Till exempel har en del arkitektvisioner som i och för sig är intressanta resulterat i avsaknaden av studiero, genom att alla skall vistas i ett rum utan väggar. Till och med alltför mycket insyn genom glasdörrar etc kan vara jobbigt för elever som har svårt med koncentrationen. Och det som är vackert för en del är störande för andra.
Därmed inte sagt att vi inte skulle kunna försöka förnya skolornas ofta eftersatta inredning.
Vi testar lite gemytmöblering med våra sexor. Det funkar sådär i vårt lilla experimentella uppehållsrum (enligt länken). Vidare testade vi riktiga kontorsstolar i datasalen. Vi har lärt oss att högstadieelever kan ha lite svårt med hjul på stolarna (zipzipzip!) och att tygklädsel lätt trillar av, oavsett hur hårt det sitter.
Budgeten tror jag kräver stryktålighet i möblerna, men ibland baxnar man... även stabila trästolar ska väl funka för ryggen?
Post a Comment