När jag blev rektor 2002 var detta inte särskilt stort, utan det är egentligen de senaste åren som det blivit riktig fart på den moderna skolutvecklingen. Om man tänker efter och tittar lite i backspegeln så inser man att även om rörelsen fortfarande, proportionerligt sett, är ganska liten så kan man tydligt se att det snart uppstår en riktig ketchupeffekt. Allt fler börjar förstå sambandet mellan samhällsförändring och skolutveckling (lärandet). "Förstå" i bemärkelsen göra och skapa verkliga processer och inte bara snacka om det.
Det är inte dom som "snackar" som påverkar den nya riktningen för svensk skola, det är de som verkligen sätter spaden i marken och gör som är de verkliga förebilderna.
Och de börjar som sagt att bli alltfler. Det figurerar siffror på att mellan 3000-5000 personer deltog i något eller fler evenemang under BETT-veckan, det gör att Sverige med största sannolikhet är den största kontingenten (bortsett från England). Apples besökarantal var runt 1000 deltagare. När Rektorsakademien och Apple Sverige började göra grejer på BETT 2007 var vi väl 11 stycken eller nåt sånt. Nu är samarbetet med Apple avgränsat till TÄNK OM, och Rektorsakademien är mer perifert kan man säga. Men en intresseökning från 11 - 1000 personer på 4 år är ändå en tydlig signal om att det finns mycket på gång. Även Peter Beckers DiU hade 300-400 personer där hörde jag. Kul !
Med stor tillväxt uppstår det naturligtvis många evenemang och mycket att välja på men det blir också på ett sätt omöjligt att överblicka eller ta till sig allt. Positiva problem, eller "möjligheter" för att använda en klyscha. Därför hoppas jag kunna hitta en massa slutsatser på bloggar, twittrar och annat.
Ida Karlberg Gidlund på Framtidskompetenser.se presenterade projektet kort vid hela tre tillfällen under veckan. Responsen var positiv.
Jag fick också en hel del nya kontakter i Los Angeles och idéer till mitt skrivande.
To be continued....
No comments:
Post a Comment